I forreste linje: De lukker ikke munden

Menneskerettighedsforkæmpere er under et større pres end nogensinde før. De bliver chikaneret, udsat for tortur, fængslet og slået ihjel for deres kamp for retfærdighed. Regeringer, virksomheder og væbnede grupper gør alt, hvad de kan, for at lukke munden på dem.

Tekst: Bjarke Windahl Pedersen

Illustration: Mikkel Henssel

Artiklen er bragt i AMNESTY #1 2018

”Når de vil dræbe mig, så gør de det”.

Sådan sagde den honduranske miljøaktivist Berta Cáceres i 2013 til mediet Al-Jazeera.

I dag ved vi desværre, at Berta Cáceres fik ret. En nat i 2016, klokken 01, blev døren til hendes soveværelse åbnet udefra. Seks skud senere efterlod en eller flere gerningsmænd hende blødende på gulvet, hvor hun kort tid efter døde.

Selvom Berta Cáceres i årevis havde levet med trusler mod hende selv og sin familie, så var hun på ét område alligevel det atypiske offer. For Berta Cáceres var både nationalt og globalt kendt. Hun havde modtaget flere internationale priser for sit forsvar for oprindelige folk i Honduras, hvor stærke økonomiske interesser ofte har trumfet lokales basale rettigheder. Organisationer som Amnesty International fulgte hendes virke og søgte at beskytte hende. Hvor sårbart det end er at være menneskerettighedsforkæmper i lande, hvor vold og straffrihed regerer, så giver den slags profilering dog en flig af beskyttelse, som mange andre forkæmpere ikke har. Dem, som vi andre først lærer navnene på, når det er for sent at hjælpe.

På den måde fortæller drabet på Berta Cçceres en trist historie, som rækker ud over Honduras. Hvad end det handler om jordrettigheder, arbejdstagerrettigheder, ligestilling eller noget så grundlæggende som ytringsfrihed, så bliver det farligere at forsvare menneskerettighederne.

Siden FN for tyve år siden vedtog en erklæring, der forpligter verdens stater til at anerkende menneskerettighedsforkæmpernes afgørende arbejde og beskytte dem mod forsøg på at bremse deres fredelige kamp, er 3.800 mennesker blevet dræbt. Og de nyeste tal fra organisationen Front Line Defenders fortæller, at udviklingen kun går den gale vej: Fra 130 dræbte i 2014 til 312 i 2017.

Stå sammen med de modige

Derfor har Amnesty nu har indledt kampagnen MODIG. Målet er at støtte de aktivister, som med fredelige midler trodser frygten og tager kampen for egne og andres rettigheder verden over, forklarer Salil Shetty, generalsekretær i Amnesty International:

”Uden deres mod, ville vores verden være mindre retfærdig og lige. Derfor opfordrer vi i dag alle – ikke bare verdens ledere – til at stå skulder ved skulder med menneskerettighedsforkæmperne og beskytte de modige.”

Som Berta Cáceres’ datter forklarer det, handler det også om at bekæmpe frygten hos os andre:

”Selvom motiverne bag angrebene er forskellige, så er de alle udtryk for ønsket om at lukke munden på enhver, der taler imod uretfærdighed og udfordrer magten. Angrebene sender bølger igennem de enkelte samfund og skaber en ond cirkel af frygt, som underminerer alles rettigheder”.

De trodser frygten

I dette tema møder du en række aktivister, som gennem deres mod og vilje giver styrke og håb til utallige andre. Desværre har de også det til fælles, at myndighederne med trusler, overvågning, chikane, vold og fængslinger strammer skruen om dem.

Hvordan de står imod presset, fortæller nogle af dem selv. Andre må vi fortælle om på afstand, da de i øjeblikket sidder fængslet og derfor ikke kan komme til orde.

Fælles for dem er, at de trodser frygten og på vores fælles vegne stiller sig i forreste linje.