Israelske bosættere udøver vold på Vestbredden: ”Det er en udslettelse af mennesker, træer og sten og alt, hvad der er palæstinensisk”

Det israelske militær ser til uden at gribe ind, mens bosættere sætter ild til palæstinensisk ejendom på den besatte Vestbred. Det fortæller blandt andre en lokal palæstinensisk borgmester til Amnesty International.

Vestbredden den 14. april 2024: En udbrændt bil i landsbyen Qusra, efter at jødiske bosættere hærgede flere steder på Vestbredden og ifølge øjenvidneberetninger satte ild til palæstinensiske huse og køretøjer. Foto: Nedal Eshtayah/Anadolu via Getty Images

Hundredvis af israelske bosættere hærgede palæstinensiske byer på Vestbredden, herunder Deir Dibwan, Kufr Malik og Aqraba, mellem den 12. og 16. april 2024

Under de voldelige angreb satte bosætterne ild til huse, træer og køretøjer, og mindst fire palæstinensere blev dræbt af enten bosættere eller israelske styrker. En af dem var den 17-årige dreng Omar Hamed.

Videoer, som Amnesty Internationals Crisis Evidence Lab har verificeret, viser, at israelske styrker var til stede og undlod at gribe ind under angreb fra bosættere i Deir Dibwan, øst for Ramallah.

Optagelser fra et overvågningskamera fra den israelske menneskerettighedsorganisation Yesh Din den 13. april viser to personer, der går ind i en garage og sætter ild til en bil, mens to israelske soldater ser til. Soldater står også og ser på, mens israelske bosættere opretter en vejspærring, der blokerer hovedvejen ind til landsbyen.

Den israelske hær støtter bosætterne på Vestbredden

I landsbyen Kufr Malik fortæller en beboer, Muntaser Al-Maliki, at han så israelere i militæruniformer deltage i angreb den 14. april:

”Det, der sker lige nu, er en udslettelse af mennesker, træer og sten, og alt, hvad der er palæstinensisk, af bosættere med støtte fra militæret. Disse angreb er systematiske (…) Der var også bosættere i militæruniformer blandt angriberne,” siger Muntaser Al-Maliki.

Hvert sted vi flytter til, kommer de og fortrænger os igen

Palæstinensisk kvinde til Amnesty

Også borgmesteren i byen Aqraba fortæller, at det israelske militær så ud til at billige angrebene:

“Ikke alene var hæren der og gjorde ingenting. Nu kan vi ikke længere sige, at bosætterne udfører angreb under hærens beskyttelse, men at bosætterne beskytter hæren.”

Volden er steget på Vestbredden

Bosætternes angreb på palæstinensere på Vestbredden er steget siden angrebet mod Israel den 7. oktober sidste år. Ifølge organisationen B’Tselem har bosættervold fordrevet næsten 20 palæstinensiske samfund siden da.

Flere af de angrebne landsbyer huser fordrevne palæstinensiske beduinstammer, som i forvejen er blevet tvunget ud af deres områder nordøst for Ramallah.

En palæstinensisk kvinde, der er fordrevet fra Al-Mu’arrajat, beskriver over for Amnesty International, hvordan angrebene er intensiveret:

“Denne vold er ikke ny for os. Vi har lidt under deres (bosætternes, red.) angreb i Al-Mu’arrajat siden 2018, og det er på skræmmende vis blevet intensiveret siden den 7. oktober. Hvert sted vi flytter til, kommer de og fortrænger os igen (…) Det her er en systematisk politik, der gør det muligt for bosætterne at angribe os beboere og brænde alt ned, og ingen gør noget for at stoppe det.”

Amnesty International tager afstand fra angrebene:

“De seneste angreb er en stærk påmindelse om, at indførelse af sanktioner mod individuelle voldelige bosættere ikke løser de grundlæggende årsager til volden, herunder den ubarmhjertige udvidelse af bosættelserne og Israels besættelse og apartheidsystem,” siger Heba Morayef, der er regional direktør for Mellemøsten og Nordafrika i Amnesty International.