Amnestys revser regeringens forslag om integrationsydelse

Indførelsen af integrationsydelsen vil skabe eksklusion, ikke integration, uden samtidig at have nævneværdig effekt på tilstrømningen af asylansøgere. Så klar er Amnestys dom over regeringens såkaldte straksopbremsning.

Erfaringer fra lignende tiltag viser med al ønskelig tydelighed, at argumenterne bag lovforslaget ikke holder. Den nye ydelse er en kopi af starthjælpen som blev indført i 2002. Studier fra Rockwoll fondens forskningsenhed viste dengang, at ydelsen skabte fattigdom og modvirkede integration. Samtidig kan man se, at flygtningetilstrømningen til Danmark over en længere periode også dengang fulgte de generelle tendenser i Europa.

”Regeringen burde tone rent flag og kalde integrationsydelsen for en ”eksklusionsydelse”. Som ministeren siger i dag, er det klare formål med udspillet, at der skal komme færre asylansøgere til Danmark. Ydelsen skaber fattigdom og diskrimination – ikke integration. Og det er virkelighedsfjernt at tro, at nedsatte ydelser kan regulere os fri af flygtningestrømmene,” siger politisk rådgiver i Amnesty Danmark, Stinne Bech.

I et brev til medlemmerne af udvalget for udlændinge- og integrationspolitik, anbefaler Amnesty International Danmark derfor, at forslaget forkastes.

Læs brevet her

Læs ministerens svar her

Amnesty udgav i 2007 en rapport om starthjælpen, der konkluderede, at ydelsen var diskriminerende, og at modtagerne endte i fattigdom. Amnestys research viste, at familier med så lav en indtægt hverken har råd til frugt og grøntsager eller til at lade deres børn gå til fodbold og gymnastik eller deltage i børnefødselsdage.

Læs Amnestys rapport

Opdateret d. 10/8 2015 med svar fra ministeren