Amnesty International advarer datakøbmænd mod Trump-samarbejde

Frygten for at såkaldt Big Data fra private firmaer kan hjælpe den amerikanske regering med at gennemføre politikker, der krænker menneskerettighederne, får nu Amnesty International og flere andre organisationer til direkte at kontakte mere end 50 amerikanske firmaer, som indsamler og handler med persondata om millioner af amerikanere.

”Vi skriver til jer i dag i bekymring over den potentielle brug af Big Data i regeringspolitikker, der vil krænke menneskerettighederne”.

Sådan indleder Amnesty International og en række øvrige organisationer deres henvendelse til mere end 50 såkaldte amerikanske data-købmænd. Det vil sige firmaer, som tilbyder offentlige og private kunder informationer om millioner af amerikanere baseret på religion, køn, politisk overbevisning og meget, meget andet.

Helt konkret advarer Amnesty firmaerne mod at bistå de amerikanske myndighederne med data eller analyse, der vil gøre Trump-regeringen i stand til at udføre massedeportationer af illegale immigranter eller potentielt oprette et register over muslimer i landet.

”At bruge data-købmænd til at føre disse politikker ud i praksis udgør en enorm risiko mod menneskerettighederne”, skriver Amnesty i brevet til firmaerne, som de opfordrer til at garantere, at de ikke i fremtiden vil indgå i samarbejder, som risikerer at føre til krænkelser af menneskerettighederne.

Få klik – millioner af navne

Forud for henvendelsen til datakøbmændene har Amnesty foretaget sin egen undersøgelse og kontaktet flere af firmaerne for at få et indblik i, hvilke produkter de tilbyder på baggrund af deres databaser, som kan indeholde informationer om hundreder af millioner individuelt identificerbare amerikanere.

Efter få klik med musen tilbyder et firma, ExactData.com, en liste med navne og adresser på mere end 1.8 million muslimer i USA.

I en e-mail til Amnestys researchere svarer et andet firma, at de kan tilbyde en liste over udokumenterede immigranter i staten Californien, en liste de vurderer vil indeholde mere end en million mennesker.

Hul i lovgivningen

Eftersom den data, firmaerne sælger og analyser, er indsamlet lovligt under et formål, er der ingen amerikansk lovgivning, som forhindrer den i at blive videresolgt og brugt til et helt andet formål, advarer Amnesty.

Det betyder i praksis, at amerikanske myndigheder, som på grund af lovgivning selv er forhindret i at indsamle denne type persondata, kan omgå lovgivningen ved at købe informationer af private firmaer.

”Selvom vi ikke kan forudse, hvad der kommer til at ske, er det klart, at risikoen for krænkelser af menneskerettighederne er enorm”, skriver Amnesty i sin undersøgelse, som organisationen offentliggjorde mandag den 27. februar.