Amnesty giver fornem pris til football-spiller

”Amnesty International’s Ambassador of Conscience Award” er organisationens højeste æresbevisning til personer, der har fremmet og styrket kampen for menneskerettigheder gennem deres liv og arbejde. Nu har den amerikanske football-spiller Colin Kaepernick modtaget prisen, fordi han gennem sine handlinger har vist, at han sætter kampen for menneskerettigheder højere end sig selv og inspirerer andre til at gøre det samme.

“Get that son of a bitch off the field right now. Out! He’s fired. He’s fired!’”  (Få den søn af en tæve af banen – med det samme. Ud! Han er fyret. Han er fyret.)

Sådan faldt ordene, da USA’s præsident Donald Trump i en tale på et vælgermøde i september 2017, følte sig kaldet til at kommentere den amerikanske football-spiller Colin Kaepernicks fredelige afvisning af at synge med, mens publikum og kollegaer sang landets nationalmelodi til kampene i den nationale liga. I stedet valgte Kaepernick at knæle.

Aktionen var ment som en respektfuld og fredelig protest mod den kendsgerning, at uforholdsmæssigt mange sorte amerikanere bliver skudt eller behandlet unødigt hårdhændet af politiet.

Nu har Amnesty International givet Colin Kaepernick organisationens fornemmeste pris  ”Amnesty International’s Ambassador of Conscience Award”.

Prisen blev officielt præsenteret ved en ceremoni i Amsterdam, Holland den 21. april 2018.

“Amnesty International’s Ambassador of Conscience Award hylder aktivismens ånd og det ekstraordinære mod, som Colin Kaepernick legemliggør. Han er en atlet, der nu er anerkendt for sin aktivisme, fordi han nægter at ignorere eller acceptere racediskrimination “, siger Salil Shetty, generalsekretær for Amnesty International og tilføjer:

“Ligesom prismodtagerne før ham, vælger Colin Kaepernick at tale og inspirere andre på trods af de professionelle og personlige risici. Når højt profilerede mennesker vælger at tage stilling til menneskerettighederne, giver det mange andre mod på at kæmpe for retfærdighed. Colin Kaepernicks engagement er endnu mere bemærkelsesværdigt på grund af de alarmerende hadefulde reaktioner, det har påkaldt fra magtfulde mennesker”.

”Colin Kaepernick vælger at råbe op og inspirere andre på trods af de professionelle og personlige risici, det medfører”.

– Salil Shetty, Amnestys internationael generalsekretær

Mens protesten “take-a-knee” har antændt en debat om retten til protest og ytringsfrihed, har Colin Kaepernick været fokuseret på at fremhæve de uretfærdigheder, der fik ham til at handle. Hans velgørenhedsarbejde i ”Colin Kaepernick Foundation” bekæmper undertrykkelse rundt om i verden gennem uddannelse og social aktivisme, herunder gennem gratis “Kend Dine Rettigheder-lejre”, der uddanner og styrker unge mennesker.

“Jeg vil gerne takke Amnesty International for prisen. Men i sandhed er det en pris, jeg deler med de utallige mennesker over hele verden, der bekæmper menneskerettighedskrænkelser fra politibetjente og deres anvendelse af undertrykkende og overdreven magt”, siger Kaepernick.

Ved overrækkelsen citerede Kaepernick borgerrettighedsforkæmperen Malcom X:

“Jeg vil slå mig sammen med hvem som helst, og jeg ligeglad med hvilken farve, du har, så længe du vil ændre den elendige tilstand på denne jord”.