Amnestys nye internationale chef: ”Større, dristigere og mere inkluderende”

Amnestys nye internationale chef, Kumi Naidoo, har ry for at være en risikovillig aktivist. Han inviterer alle til at deltage i kampen og opfordrer til at tænke på menneskerettigheder i et bredere perspektiv end hidtil. Han ser frem til, at flere unge tager opgøret med verdens undertrykkere. ”De unge er ikke morgendagens ledere. De skal være vores ledere her og nu”, siger Kumi Naidoo.

På sin første dag som Amnestys internationale generalsekretær valgte sydafrikaneren Kumi Naidoo at holde en tale for eleverne på sin gamle skole i sin barndoms by, Durban på Sydafrikas østkyst – hvorfra han i sin tid selv blev bortvist på grund af sin aktivisme.

Til eleverne sagde han: ”Accepter ikke, at jeres røst ikke har betydning. Vent ikke til i morgen med at udvise lederskab, for hvis I venter, så er der måske ikke en dag i morgen. Og husk, den største lykke kommer, når du tjener menneskeheden”.

Kumi Naidoo var i årene 2009-15 den øverste leder af miljøorganisationen Greenpeace, hvor han ikke gik af vejen for at udvise civil ulydighed. Ad flere omgange har han aktioneret mod energiselskaber som Gazprom og Shell på grund af selskabernes planer om at udvinde olie i Arktis. Det gjorde han blandt andet ved at besætte en russisk boreplatform i Petjorahavet nord for det vestlige Rusland.

Undertrykkelsens mønstre

For Kumi Naidoo er denne verdens forskellige former for undertrykkelse indbyrdes forbundne:

”Vores verden står over for komplekse problemer, der kun kan håndteres, hvis vi bryder væk fra gamle ideer om, at menneskerettigheder handler om nogle former for uretfærdighed, som mennesker står over for, men ikke andre”.

”Man kan ikke ignorere den kendsgerning, at folks civile og politiske rettigheder ofte bliver undertrykt, når de netop forsøger at kræve grundlæggende økonomisk retfærdighed. Undertrykkelsens mønstre, som vi lever i, er indbyrdes forbundne”.

Kumi Naidoo inviterer fra starten alle til at deltage i kampen for menneskerettighederne:

”Jeg vil have, at vi opbygger en menneskerettighedsbevægelse, som er mere inkluderende. Vi skal omdefinere, hvad det i 2018 vil sige at være et menneske, der forsvarer menneskerettighederne. En aktivist kan kommme alle mulige steder fra – en fagforening, en skole, en religiøs gruppe, en regering eller måske især forretningslivet”.

”På min første dag vil jeg gøre det helt klart, at Amnesty nu åbner sine arme endnu mere end hidtil for at opbygge en ægte global organisation, der rækker ud i alle fire verdenshjørner – ikke mindst mod syd”.

”Unge mennesker skal vide, at de er velkomne til at udfordre os til at gøre det endnu bedre. Det er min faste overbevisning, at de unge ikke er morgendagens ledere.  De unge er de ledere, vi har brug for her og nu”.

I august 2012 deltog Kumi Naidoo som den øverste leder i Greenpeace i en aktion, hvor han og andre aktivister hægtede sig fast i olieboreplatform, som var ejet af russiske Gazprom. Boreplatformen lå i Petjorahavet nord for det vestlige Rusland. Aktionen var en protest mod udvindingerne i Arktis. Den 16. august 2018 overtog Naidoo stillingen som øverste chef i Amnesty International. Foto: Dennis Sinyakov, Ritzau Scanpix.

Livslang ulydighed

Kumi Naidoo blev født i 1965 i Durban, Sydafrika. Hans første møde med aktivisme var, da han som 15-årig organiserede og deltog i en protest mod apartheid. Han blev efterfølgende bortvist fra sin skole.

Derefter blev han dybt indvolveret i aktivisme i sit lokalsamfund og organiserede protester mod apartheidregimet. I 1986 var han 21 år gammel og blev i forbindelse med en demonstration anklaget for overtrædelse af landets love om undtagelsestilstande. Han blev tvunget til at gå under jorden, inden han besluttede at gå i eksil i Storbritannien, hvor han opholdt sig, indtil Nelson Mandela blev frigivet i 1990.

Apartheidregimet smuldrede, og Naidoo vendte i 1990 tilbage til Sydafrika, hvor han begyndte at arbejde sammen med det politiske parti ANC – African National Congress – der blev stiftet i 1912 med det formål at kæmpe for frihed og lige rettigheder for både sorte som hvide.

Kumi Naidoo har haft flere lederstillinger, men hans tid som leder af Greenpeace cementerede hans ry som en dristig aktivist.

Kumi Naidoo afløser den nu tidligere generalsekretær Salil Shetty, som sad på posten i otte år.