Hvem beskytter bedst menneskerettighederne?

Kom til konference: Hvem beskytter bedst menneskerettighederne?

Er det staterne, der bedst beskytter det enkelte menneskes rettigheder, eller er der brug for internationale institutioner for at beskytte individet mod staten? Disse spørgsmål er pludselig kommet på dagsordenen igen – og der tales om en ny kamp for at sikre menneskerettighederne.

Onsdag d. 11. april 2018, 13.00 – 16.30
Festsalen, Københavns Universitet

Frue Plads 4, København K

I dagens Europa er der flere og flere eksempler på, at menneskerettighederne er kommet under pres. Især kampen mod terror, flygtningekrisen og grænseoverskridende kriminalitet har været årsag til dette pres. Debatten har i de seneste år handlet om, at en række vigtige menneskerettighedskonventioner bør laves om. At de er forældede og reflekterer en helt anden tid.

En del af argumentationen handler om, at menneskerettighedskonventionerne ”forhindrer os i at føre den politik, vi selv vil”. Det er med andre ord en grundlæggende diskussion om landenes egen suverænitet. Nogle politikere har sågar foreslået et egentligt opgør med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Det danske formandskab for Europarådets Ministerkomité har især sat Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol til debat. Med denne konference tager vi temperaturen på debatten om menneskerettighederne og det danske formandskabs reformproces.

Konferencen er arrangeret af Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitetet, Nyt Europa og Amnesty International Danmark i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp, Helsinki Komiteen og Institut for Menneskerettigheder.

Vi ser frem til din deltagelse.

Du bedes registrere dig senest den 9. april klokken 10

Program:

12.30: Dørene åbner

13.00: Velkomst ved Julie Rosenkilde, Nyt Europa og ordstyrer (TBC)

13.10: Velkomsttale ved Europarådets generalsekretær Thorbjørn Jagland (TBC)

13.25: Tre oplæg om overordnede tendenser og den konkrete reformproces:

• Hvorfor er vores regionale og internationale menneskerettighedsinstitutioner så vigtige?  Jens Vedsted-Hansen, professor ved Aarhus Universitet
  • Hvilke tendenser, myter og forestillinger ser vi i Europa og den nye kamp for menneskerettighederne? Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty International, Danmark
  • Hvordan forstår vi bedst den nuværende reformproces af det europæiske menneskerettighedssystem, og hvad indeholder Københavner-erklæringen? Mikael Rask Madsen, professor og centerleder ved iCourts, Københavns Universitet

Spørgsmål og diskussion

14.15: Diskussion i grupper med udgangspunkt i følgende tre spørgsmål:

1. Hvad betyder menneskerettighederne for dig?
  2. Er der behov for internationale institutioner for at beskytte den enkelte borger og hvorfor?
  3. Hvordan skaber man modstrategier, når menneskerettighederne bliver krænket?

14.45: Pause

15.15: Hvordan ser det europæiske menneskerettighedssystem ud i fremtidens Europa: Københavner- erklæringen og reformprocessen. Paneldebat mellem:

• Jörg Polakiewicz, Europarådets juridiske chef
  • Angelika Nussberger, vicepræsident for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
  • Roisin Pillay, direktør for det Europæiske Regionale Program, The International Commission of Jurists (ICJ)
  • James A. Goldston, administrerende direktør, Open Society Justice Initiative

16.25-16.30 Afslutning og tak for i dag

De første to dele af konferencen bliver afholdt på dansk, den sidste del på engelsk.