Teodora Vasquez er fri!

Efter ti års fængsel er el salvadoranske Teodora Vásquez blevet løsladt og genforenet med sin familie. I 2007 blev hun idømt 30 års fængsel, da hun gravid i niende måned fødte et dødfødt barn. Amnesty har i årevis fulgt Teodora Vásquez’ sag og arbejdet for hende og de øvrige kvinder, som er blevet ramt af abortlovgivningen i El Salvador.

Torsdag den 15. februar blev en stor dag i kampen imod det totale abortforbud i El Salvador, hvor kvinder risikerer livslange fængselsstraffe, selv hvis de på grund af graviditetskomplikationer ufrivilligt aborterer.

Her kunne Teodora del Carmen Vásquez omsider træde ud i friheden efter ti års fængsel.

Løsladelsen kom, efter en domstol havde reduceret hendes straf, som oprindeligt lød på 30 års fængsel for overlagt mord.

”Det er en lettelse at se Teodora træde ud af fængslet, hvor hun aldrig skulle have været. Men El Salvador er stadig meget langt fra at sikre pigers og kvinders rettigheder i landet”, siger Erika Guevara-Rosas, Amnesty regionale direktør.

Ifølge lokale kvinderettighedsorganisationer er mindst 28 kvinder fortsat fængslet som følge af et totale abortforbud i landet.

Dødfødt i niende måned

Teodora Vásquez’ mareridt begyndte i sommeren 2007.

Gravid i niende måned var hun på arbejde, da hun begyndte at få smerter. Hun bedte sin chef om et lønforskud for at kunne tage på hospitalet, og mens smerterne tog til, ringede hun efter en ambulance.

Før den nåede frem, besvimede hun og fødte bevidstløs et dødfødt barn.

En af hendes kollegaer kontaktede politiet, som på stedet anholdte Teodora under mistanke for at have fremprovokeret en abort. Da Teodora endelig ankom til hospitalet, stærkt bødende, var det i håndjern.

Siden blev hun idømt 30 års fængsel for overlagt drab.

“Et af mine største håb er at kæmpe for mine medfanger”, fortalte Teodora Vasquez selv, da hun trådte ud af fængslet.

Massiv støtte fra omverdenen

Tusindvis af Amnesty-støtter og frivillige aktivister i Danmark og i resten af verden har igennem årene aktioneret for Teodoras løsladelse, senest i december 2017, hvor en domstol i El Salvador til omverdenens protest endte med at stadfæste dommen over hende.

Derfor vækker det nu ekstra glæde, at Teodora Vásquez er fri og genforenet med sin familie og sin søn, der blot var fire år gammel, da Teodora blev fængslet i 2007.

”Det er en god dag for kampen imod det totale abortforbud i El Salvador og for de kvinder, som har tilbragt årevis i fængsel for noget, som ikke er forbrydelser men derimod personlige tragedier. Men vi er langt fra færdige. Teodoras løsladelse viser endnu en gang, at vi kan gøre en forskel. Så vi kommer til at fortsætte arbejdet og håber, at alle de, som har støttet kvinderne i El Salvador, vil fortsætte arbejdet sammen med os”, siger Helle Jacobsen, programleder for kvinders rettigheder i Amnesty Danmark.