Amnesty: Derfor er FC Københavns træningstur til Dubai uforståelig

Den danske fodboldklub kan være med til at blåstemple undertrykkelsen i Emiraterne og har ringe mulighed for at presse på for forandring. Derimod kan et fortsat internationalt pres på FIFA og Qatar være med til at skabe flere forbedringer for migrantarbejderne i landet, der er værter for VM i 2022.

FC København er en højt profileret fodboldklub, der meget nemt kan komme til at blive inddraget i Emiraternes PR-strategi over for omverdenen, hvis de vælger at tage på træningslejr i Dubai.

Her bliver der bag den glamourøse facade begået en lang række menneskerettighedskrænkelser, som styret meget bevidst forsøger at dække over ved blandt andet at tilbyde fine faciliteter for udenlandske fodboldklubber og landshold.

Ytringsfriheden er blevet knust i de senere år, hvor myndighederne systematisk har forfulgt og fængslet kritikere, advokater og journalister. Kvinders rettigheder er trådt under fode, homoseksualitet er forbudt, og migrantarbejdere, der udgør størsteparten af arbejdsstyrken, arbejder under usle forhold.

Stor risiko for at bidrage til krænkelser

Som alle andre virksomheder har FC København et ansvar for at undersøge, om de direkte eller indirekte kan risikere at bidrage til menneskerettighedskrænkelser. Det er der stor sandsynlighed for i Dubai.

Her er størsteparten af hotel og servicepersonalet migrantarbejdere, der er bundet til deres arbejdsgivere gennem kafalasystemet, og de er blandt andet ikke sikret nogen minimumsløn.

Kan FC København udøve en positiv indflydelse ved at tage til Dubai? Vil Dubai ændre på deres migrantarbejderlovgivning, fordi FCK beder dem om det, eller vil de ophøre med deres sportswashing-strategi?

Det vurderer Amnesty, at de vil få meget svært ved. Så risikoen er stor, og muligheden for at gøre noget ved det er umiddelbart meget lille, når det kommer til klubbernes træningslejre.

Derfor opfordrer vi FC København og alle andre klubber til at tænke sig grundigt om, når de planlægger deres træningslejre, som de jo selv bestemmer destinationen på. Det er ikke tvingende nødvendigt for danske fodboldklubber at tage til Dubai.

Pres på Qatar har ført til forbedringer

Når det kommer til Qatar, er det den samme vurdering, som skal foretages: Risikerer man at blive involveret i krænkelser, og er der mulighed for at øve indflydelse på situationen?

Menneskerettighedskrænkelserne i Qatar er velkendte og er gennem mange år blevet dokumenteret af Amnesty, der siden tildelingen af VM-værtskabet i 2010 har presset på for forbedringer af forholdene for de to millioner migrantarbejdere i landet. VM er et vindue for at sætte regimet i Qatar under pres, fordi aktørerne er så store og aktiviteten så vigtig for Qatar.

Artiklen fortsætter under billedet.