Biden skal stoppe 20 års krænkelser i Guantánamo

Amnesty glæder sig over, at Biden-administrationen har igangsat en formel gennemgang af fængslet i Guantánamobugten, der nu har eksisteret i næsten 20 år. Det er på tide, at USA lukker fængslet.

Biden-administrationen vil igangsætte en formel undersøgelse af fængslet i Guantánamobugten på Cuba.

Det er en positiv nyhed, at Biden-administrationen sætter gang i en undersøgelse, men tidligere har Obama-administrationen udtrykt samme ønske om at lukke Guantánamo-fængslet, uden at det er sket. Vi er derfor ikke i mål endnu, og vi vil stadig kæmpe videre for at få lukket fængslet én gang for alle.

Trine Christensen, Amnesty Danmarks generalsekretær

I næsten to årtier har USA nægtet hundreder af mænd den retfærdighed, de fortjener. Skiftende regeringer har holdt mændene fanget i Guantánamobugten på ubestemt tid uden tiltale eller retssag. Mange er blevet udsat for tortur, men har aldrig fået den fysiske eller psykiske rehabilitering, de har brug for. 40 mænd er fortsat fængslet den dag i dag. Det er på høje tid at lukke det berygtede fængsel én gang for alle.

Præsident, Joe Biden, skal forpligte sig til at afslutte, hvad tidligere præsidenter undlod at gøre: Sætte en stopper for disse grove krænkelser af menneskerettighederne ved straks at overføre de resterende fanger, der ikke er anklaget for forbrydelser, til lande, hvor deres menneskerettigheder vil blive respekteret. Biden-administrationen skal give alle anklagede en retfærdig retssag uden at ty til dødsstraf. Og én gang for alle lukke det ulovlige fængsel i Guantánamo.

Biden-administrationens undersøgelse bliver sat i gang lige efter, at Amnesty International den 11. januar 2021 offentliggjorde en rapport, der dokumenterede igangværende og historiske menneskerettighedskrænkelser i Guantánamo-fængslet. I rapporten opfordrede vi til, at den nye præsident ville forpligte sig til at lukke fængslet i Guantánamo.

I den forbindelse startede Amnesty også en global underskriftindsamling. Alene i Danmark har vi indtil videre indsamlet 32.618 underskrifter, som vi sender til Biden-administrationen så hurtigt som muligt. Du kan stadig nå at skrive under.

Støt vores arbejde

Amnesty International er en verdensomspændende menneskerettighedsorganisation. Vi kæmper for en verden, hvor menneskerettighederne er lige for alle. Vi undersøger og afslører magtmisbrug, uddanner og mobiliserer aktivister og arbejder for at beskytte mennesker, der udsættes for overgreb.

Følg os på sociale medier

Twitter @amnestydk
Instagram @amnestydanmark