Amnesty efterlyser Myanmars øverste general for massemord

”Most Wanted”-plakater med foto af Myanmars øverste hærchef blev i nat hængt op rundt omkring i New York. Plakaterne er en del af Amnesty kampagne for at få retsforfulgt de ansvarlige for Myanmars massemord på rohingyaerne

På lygtepæle, mindesmærker og husmure hængte Amnestys aktivister i nat plakater op med en efterlysning af Myanmars øverste general, Min Aung Hlaing. Generalen står i spidsen for Myanmars hær, der sidste år stod bag drab på tusindvis af mænd, kvinder og børn fra landets rohingya-minoritet. ”Efterlysningen” finder sted netop nu, hvor alle verdens ledere samles til FN’s Generalforsamling i New York, og hvor netop grusomhederne begået mod rohingyaerne forventes at stå højt på dagsordenen.

”Alt for længe har Min Aung Hlaing formået at holde sig ud af verdens bevågenhed. På trods af sit ansvar for de grusomme overgreb på rohingyaerne har han undgået international opmærksomhed. Det er på høje tid, at vi afslører hvem der er ansvarlige for overgrebene og sikrer, at de bliver stillet til ansvar”, siger Kumi Naidoo, der er generalsekretær i Amnesty International.

Amnesty offentliggjorde tilbage i juni 2018 ubetridelige beviser for Min Aung Hlaings ansvar for mord, massakrer, tortur og massevoldtægt.

Omtrent to måneder senere udgav FN en rapport, der bekræftede Amnestys anklager og beskriver forbrydelserne som folkemord, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser.