Amnestys formand i Tyrkiet arresteret igen

Næppe havde en domstol i Istanbul løsladt Amnestys tyrkiske formand, Taner Kilic, før en anden domstol krævede ham arresteret igen. Taner Kilic er nu på en politistation i Izmir.

Selv om en domstol i Istanbul onsdag afgjorde, at Amnestys tyrkiske bestyrelsesformand Taner Kilic skulle løslades mod kaution efter otte måneders varetægtsfængsling, så udsendte anklagemyndigheden angiveligt en ny arrestordre med Kilic, der havde deltaget i retsmødet via videolink fra fængslet i byen Izmir.

Begejstringen var ellers stor, da dommen blev afsagt, men da familie, pårørende og kollegaer ved midnatstid nåede frem til fængslet i Izmir for at tage imod Taner Kilic, blev de mødt med den nedslående besked om, at han er overflyttet til detentionen på en byens politistation.

Ifølge Amnestys repræsentanter i Tyrkiet har Taner Kilic været i telefonisk kontakt med sin kone og bekræftet, at han nu er tilbageholdt hos gendarmeriet i Izmir. Politiet har oplyst til Taner Kilic’ advokater, at han torsdag vil blive bragt til en lokal domstol i Izmir, som skal tage stilling til den nye arrestordre.

Amnesty følger sagen tæt og bringer opdateringer, så snart de foreligger.

Uanset udfaldet af sagen, skal Taner Kilic og ti andre menneskerettighedsforkæmpere møde i retten i Istanbul igen den 21. juni for at forsvare sig mod de absurde anklager om at støtte terrororganisationer og Gülen-bevægelsen, som ifølge anklagemyndigheden stod bag det mislykkede kupforsøg i juli 2016.