Tyrkiet: Amnesty-formand løsladt

Efter mere end 14 måneder bag tremmer er Taner Kilic genforenet med sine døtre og sin hustru. Men myndighederne kan helt vilkårligt og når som helst slå til igen, for anklagerne står stadig ved magt på trods af manglende beviser.

Taner Kilic, tidligere bestyrelsesformand i Amnesty International i Tyrkiet, er løsladt efter mere end et år i fængsel. En domstol i Istanbul står bag løsladelsesordren.

Taner Kilic nåede at sidde mere end 14 måneder. Han blev fængslet den 6. juni 2017 og blev tre dage senere tiltalt for at ”være medlem af en terrororganisation” på grund af hans påståede forbindelser til Gülen-bevægelsen, hvis leder prædikanten Fethullah Gülen i dag er eftersøgt af den tyrkiske regering, der anklager ham for at være en af de ledende kræfter bag kupforsøget i 2016.

En måned senere den 5. juli 2017 blev otte andre menneskerettighedsforkæmpere anholdt. Blandt de anholdte var Amnesty Tyrkiets direktør Idil Eser, som Amnesty Danmark nåede at lave et Skype-interview med, inden hun blev fængslet.

Amnesty International har hele vejen afvist anklagerne mod Kilic og de andre forkæmpere, og i oktober 2017 afslørede Amnesty med hjælp fra uafhængige tekniske eksperter, at det tyrkiske politis anklager ikke havde hold i virkeligheden.

Kilic valgte tidligere i år at trække sig som bestyrelsesformand for Amnesty Tyrkiet, da han ikke mente at kunne løfte opgaven fra det tyrkiske fængsel. Han blev ved den lejlighed udnævnt til æresformand.

Da Amenstys nu tidligere internationale generalsekretær Salil Shetty den 20. juni 2018 besøgte Taner Kilic i fængslet, viderebragte han en besked til alle uden for murene:

”Når jeg bliver løsladt, vil jeg fortsætte. Jeg ved nu mere end nogensinde før, hvor vigtige menneskerettighederne er”.

“Jeg er ikke i tvivl om, at de mange mennesker, der i hele verden har aktioneret sammen med Amnesty og holdt fokus på den uretfærdige rettergang og fængsling har haft indflydelse på, at familien nu er samlet”.

– Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty Danmark

Vilkårlige anklager og afgørelser

Amnesty Danmarks generalsekretær Trine Christensen udtrykker glæde over, at Taner Kilic og hans familie er genforenet. Men glæden er begrænset:

”Det er vidunderligt at se billederne af Taner og hans familie. Men jeg er stadig dybt rystet og vred over vilkårligheden i det tyrkiske retssystem. For det første var arrestationen ubegrundet. De 14 måneders fængsling skete uden skyggen af beviser på nogen som helst ulovlig aktivitet.

”For det andet bliver han nu pludselig løsladt flere måneder efter retsmødet, hvor selv politiet indrømmede manglen på beviser. Løsladelsen er lige så vilkårlig som anholdelsen. Og vi må jo ikke glemme, at løsladelsen ikke kan slå en streg over de lidelser, som Kilic og familien har været igennem”.

”Jeg er ikke i tvivl om, at de mange mennesker, der i hele verden har aktioneret sammen med Amnesty og holdt fokus på den uretfærdige rettergang og fængsling har haft indflydelse på, at familien nu er samlet. Det kan jo ikke andet end give et håb for fremtiden og for de tusinder og atter tusinder af andre, der er uretmæssigt fængslet, forfulgt eller fyret efter kupforsøget i 2016. Så kampen for menneskerettighederne i Tyrkiet fortsætter med uformindsket styrke.”

Tyrkiet efter kupforsøget i 2016: