Amnestys researchere dokumenterer krænkelser i Chile

Amnesty dokumenterer krænkelser i Chile

Amnesty International har sendt sit regionale kriseteam til Chile for at dokumentere menneskerettighedskrænkelser under undtagelsestilstanden

Amnesty International vil om kort tid fremlægge de konklusioner, som organisationens regionale kriseteam er kommet frem til under dets besøg i Chile, der blev annonceret i kølvandet på indførelsen af undtagelsestilstand i landet sidst i oktober.

Formålet med researchmissionen er at dokumentere menneskerettighedskrænkelser og mulige andre forbrydelser i henhold til international lovgivning, begået i forbindelse med den undtagelsestilstand og de udgangsforbud, der har været gældende i Chile i de seneste uger.

”Verden holder øje med Chile. Vi har sendt vores regionale kriseteam afsted, og de vil arbejde sammen med vores afdeling i Chile for at dokumentere de alvorlige krænkelser, der ser ud til at være blevet begået af repræsentanter for myndighederne,” siger Erika Guevara-Rosas, Amnestys chef i Latinamerika.

Den chilenske regering har tidligere meddelt, at 18 mennesker er døde i forbindelse med demonstrationerne, undtagelsestilstanden og udgangsforbudene. Ifølge National Human Rights Institute (INDH) skyldes fem af dødsfaldene sikkerhedsstyrkernes ageren. INDH har også talt op, at omkring 2.600 er blevet tilbageholdt og 584 er blevet såret – hvoraf 245 er blevet såret af skydevåben.

Vil samle vidnesbyrd

Amnesty Internationals regionale kriseteam vil samle vidnesbyrd og undersøge alt relevant skriftligt materiale for at dokumentere de beskyldninger om menneskerettighedskrænkelser, som er kommet frem. Det sker for at støtte ofrene og kræve, at staten garanterer deres ret til at opnå retfærdighed, få sandheden frem, blive repatrieret og være sikret mod gentagelse

Gennem det chilenske civilsamfund har Amnesty International modtaget hundredvis af klager over alvorlige menneskerettighedskrænkelser, som spænder fra overdreven brug af vold over tortur til illegale ransagninger og vilkårlige arrestationer.

”Vi opfordrer endnu engang præsident Sebastián Piñera til at standse den voldelige undertrykkelse af dem, der blot udøver deres legitime ret til at protestere fredeligt. Der er kommet forsonende udmeldinger, undskyldninger og andre tiltag, men vi ser stadig, at politi og militær opererer aggressivt ude i gaderne for at undertrykke befolkningen,” siger Erika Guevara-Rosas.

Amnestys Internationals digitale eksperter vil også deltage i researcharbejdet og analyserer det foto- og videomateriale, de har modtaget.

Det udsendte regionale kriseteam ventes at fremlægge sine konklusioner på et pressemøde i Sanatiago på mandag den 11. november 2019.