Syv ud af 10 danskere udøver selvcensur online

Hadtale får 70 procent af danskerne til at afholde sig fra at ytre sig online. Det viser en ny meningsmåling, som Amnesty International Danmark står bag. Vi står med et demokratisk problem, som har konsekvenser for ytringsfriheden, mener Amnesty.

At debatten online kan være hård og til tider hadefuld er en bredt accepteret sandhed. Nu viser en ny meningsmåling, hvor stor en påvirkning hadtale har på danskerens adfærd på nettet.

I meningsmålingen, der er udført af Kantar Public på vegne af Amnesty International Danmark, erklærer syv ud af 10 danskere sig helt eller overvejende enige i, at hadtale på sociale medier til tider kan få dem til at afholde sig fra at ytre sig.

Resultatet er tankevækkende, mener Amnesty.

”Når hele 70 procent af danskerne til tider føler sig nødsaget til at trækker sig fra debatten, står vi med et alvorligt samfundsproblem for den fælles samtale, hvor alle gerne skulle have muligheden for at komme til orde. Hadtale begrænser simpelthen vores ytringsfrihed. Udover at hadtale hindrer en sund og åben debat ved vi, at hadtale kan have alvorlige psykiske konsekvenser for den, det går ud over,” siger Dina Hashem, der er jurist og politisk rådgiver i Amnesty Internationals danske afdeling.

Amnesty International Danmark igangsætter nu kampagnen ”Had Skader”, der skal være med til at bekæmpe hadtale og beskytte og styrke den fælles demokratisk samtale. Hadtale henviser til enhver form for kommunikation i skrift, tale eller opførsel, som angriber eller i nedværdigende eller diskriminerende termer omtaler en person eller gruppe af mennesker på baggrund af hvem de er. Altså baseret på for eksempel deres religion, etnicitet, kønsidentitet eller handicap.

Selvom hadtale kan ramme alle, er minoriteter – heriblandt LGBTI+ personer, etniske og religiøse mindretal og personer med handicap – i særlig risiko for at blive lagt for had, både online, i privatbeskeder og i det offentlige rum.

Hvis vi skal forebygge hadtale og sikre bedre retssikkerhed for dem, der udsættes for det, er der behov for flere tiltag. Blandt andet en indsats for at få flere til at melde hadtale, mener Amnesty.

Sidste år var der 112 anmeldelser og kun otte domme for hadtale ved de danske domstole. Det står i skærende kontrast til de mange tusinde mennesker, der i justitsministeriets årlige offerundersøgelse angiver, at de er blevet udsat for hadtale alene på sociale medier.

Trussel mod den frie debat

Debatten om hadtale er særligt blusset op på det seneste, hvor flere offentlige personer er blevet udsat for voldsomt had online. Senest har skuespilleren bag karakteren Onkel Reje måtte sygemelde sig som konsekvens af chikane og had.

Danskerne er helt enige i, at vi har et problem. Den nye meningsmåling fra Amnesty viser, at hele 86 procent af danskerne erklærer sig helt eller overvejende enige i, at hadtale udgør et alvorligt samfundsproblem.

”Vi har i stigende grad erkendt, at vi står med et problem, når det gælder hadtale i vores samfund. Den manglende regulering af hadtale, legitimerer en hadefulde debat, hvor der ikke skelnes mellem legitim kritik og strafbar hadtale. Det skaber et forum, hvor ytringsfriheden begrænses for mange,” siger Dina Hashem, der netop nu er i gang med at undersøge, hvordan lovgivningen bedre kan beskytte retssikkerheden for dem, der rammes af hadtale.

Ansvaret for at bekæmpe og forebygge hadtale ligger ikke kun hos myndighederne eller de sociale medieplatforme, mener Amnesty

”Hadtale skader os alle – både på det individuelle niveau og på samfundsplan – og kampen mod hadtale bør starte hos os selv. Vi har alle et ansvar for at sikre, at fx debatten online ikke kører af sporet. Vi bør også blive bedre til at bryde ind, når vi er vidne til hadtale, hvad enten det sker i køen i Netto eller på vores sociale medier”, siger Dina Hashem.

Amnesty International Danmark har udarbejdet guides til, hvad man skal gøre, hvis man er vidne til hadtale eller selv oplever det.

Læs mere om Amnestys kampagne her.