Had skader

Vi befinder os i en tid, hvor nye medieplatforme og en tiltagende hård tone i den offentlige debat medfører en stigning i hadtale. Især kvinder og minoritetsgrupper, som udsættes for hadtale, trækker sig fra den demokratiske samtale, og får dermed krænket en af deres mest fundamentale rettigheder – nemlig ytringsfriheden.

Hadtale står som et centralt element i de demokratiske udfordringer, som truer vores værdier og basale menneskerettigheder. Både online og i det offentlige og fysiske rum.

Flere danske undersøgelser peger på, at hadtale medvirker til en dehumanisering af minoritetsgrupper og kvinder, som i værste fald presser dem ud af den offentlige debat. Særligt LGBTI+ personer, minoritetsetniske borgere, religiøse mindretal og personer med et handicap, er i skudlinjen for hadefulde ytringer.

Undersøgelserne peger også på, at hadtale sætter spor hos dem, der udsættes for det, eller dem, der er vidne til hadet. Mange oplever stress og forhøjet alarmberedskab, de ændrer adfærd eller udtryk, eller de trækker sig fra sociale medier og den offentlige debat.

Mød Nafisa

Nafisa er en af de mange danskere, der er blevet udsat for hadtale.

Hør hende fortælle om, hvordan had skader og hendes bud på, hvordan vi kan hjælpe mennesker, der bliver udsat for hadtale.

Trigger warning!

Nafisa læser i videoen nogle eksempler på hadbeskeder højt. Det kan virke voldsomt.

Hvad er hadtale?

Hadtale er strafbare ytringer, som ikke er omfattet af ytringsfriheden. Der findes ikke én internationalt anerkendt definition af hadtale, som beskriver, hvilke ord er hadefulde. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol slår fast, at hadtale er ytringer, der direkte opfordrer til vold eller ytringer, der lægger en befolkningsgruppe for had.

Dansk lov sonderer mellem retten til at ytre sig kritisk mod ideer og religioner og dét at vende sin kritik mod grupper, som er tilhængere af en bestemt religion eller tankesæt.

For eksempel er det lovligt at kritisere kristendom, men ulovligt at ytre sig hadefuldt over for kristne individer, fordi de er kristne.

Hvad er hadtale?

Hadtale er som udgangspunkt ulovligt i Danmark. Men retspraksis halter efter. Få mennesker anmelder hadtale og endnu færre sager ender i dom. Oftest dømmer retten for trusler om vold, mord eller voldtægt, men ikke mod hadtale. Samtidig er loven om hadtale mangelfuld, når det kommer til for eksempel hadbeskeder, som offeret modtager i sin private indbakke.

Mød Dina

Dina Hashem er jurist og politisk rådgiver i Amnesty International Danmark.

Se videoen og bliv klogere på vores arbejde for, at der skal være plads til alle i den offentlige debat

Mød Samanta

Samanta Stojkovic er aktivist og politisk influent. Hun er en af de danskere, der er blevet udsat for hadtale

Hør Samantas fortælling, og hvorfor hun fortsat bruger sin stemme

Trigger warning!

Samanta læser i videoen nogle eksempler på hadbeskeder højt. Det kan virke voldsomt.

Hvad gør Amnesty?

Amnesty er i samarbejde med en række forskere ved at undersøge, hvordan hadtale påvirker vores demokratiske samtale. Vi vil ud fra undersøgelserne præsentere løsninger, som kan styrke den manglende retssikkerhed og dokumentere udfordringerne.

Sammen med forskerne, skal vi undersøge, hvad de psykiske konsekvenser er for dem, der bliver udsat for hadtale. Gennem aktindsigter fra Danmarks politikredse vil lave en juridisk analyse af retspraksis og mangler i lovgivningen. Forskningen vil også undersøge de samfundsmæssige konsekvenser og betydningen af ord og sprog.

Hvad står der i straffeloven om hadtale?

FEM TIPS TIL DIG – HVIS DU OPLEVER HADTALE

Grib ind, hvis du er vidne til hadtale
Vis opbakning, så andre ved, at det påvirker dig.
Dokumentér hændelserne.
Anmeld hadet til medierne selv eller til politiet.
Tryk på pause og tag en break fra dit feed.