10 ting du bør vide om det brutale kongedømme

Saudi-Arabien: 10 ting du bør vide om det brutale kongedømme

Opdateret: 11 juli 2019

1 – Krigen i Yemen

Saudi-Arabien står i spidsen af den militære koalition, som nu i tre og et halvt år har ødelagt Yemen, der grænser op til Saudi-Arabien på sydspidsen af Den Arabiske Halvø. Tusinder af mænd, kvinder og børn er blevet dræbt af bomber, som er blevet kastet over blandt andet hospitaler, skoler og civile boligområder. Amnesty International har dokumenteret krigsforbrydelser. Alligevel fortsætter USA, Storbritannien og Frankrig med at tjene store summer på våbensalg til Saudi-Arabien.

Stop våbensalg til Saudi-Arabien

Krigsforbrydelser i Yemen

2 – Overgreb på fredelige aktivister, journalister og akademikere

Siden kronprins Mohammed bin Salman kom til magten, er adskillige aktivister blevet arresteret eller idømt lange fængselsstraffe for at udøve deres ytrings-, forenings- og forsamlingsfrihed.

Arresterede aktivister

3 – Kvindelige menneskerettighedsforkæmpere arresteret

Tidligere i år blev en række fremtrædende kvindelige aktivister fængslet. Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan og Aziza al-Yousef er alle siden maj måned blevet tilbageholdt uden hverken tiltale eller dom. I kølvandet anholdelserne iværksatte regimet en smædekampagne, som forsøgte at stemple kvinderne som forrædere. De kan se frem til lang tid bag tremmer, hvis de som forventet bliver dømt efter den strenge antiterror-lovgivning.

Vilkårlige anholdelser

4 – Henrettelser

Saudi-Arabien er hvert år blandt de lande, der henretter flest mennesker. Det sker ofte ved offentlige halshugninger.

Saudi-Arabien henrettede 146 i 2017

5 – Grusomme, umenneskelige og nedværdigende straffe

Saudi-Arabiens domstole idømmer pisk og stokkeslag som straf for en lang række lovovertrædelser. Det sker ofte efter retssager, der ikke lever op til internationale standarder om en retfærdig rettergang.

Bloggeren Raif Badawi dømt til 10 års fængsel og 1000 stokkeslag

6 – Tortur er rutine

Tidligere fanger, tiltalte i retssager og andre har fortalt Amnesty International, at sikkerhedsstyrkernes brug af tortur er udbredt og helt almindelig, og at de ansvarlige aldrig bliver stillet til ansvar.

Hvad er tortur?

7 – Systematisk diskrimination af kvinder

Kvinder og piger bliver i alle dele af livet mødt af dybt rodfæstet diskrimination. Kvinder er juridisk mændene underordnede, når det gælder ægteskab, skilsmisse, forældremyndighed og arv. Ifølge loven kan en kvinde ikke tage beslutninger på egne vegne. Alle beslutninger skal tages af et mandligt familiemedlem.

8 – Religiøs diskrimination

Kongedømmet Saudi-Arabien er officielt sunnimuslimsk, og det shiamuslimske mindretal har begrænset adgang til ydelser fra det offentlige og beskæftigelse i de offentlige institutioner. Mange shiamuslimske aktivister er dømt til døden eller lange fængselsstraffe, efter de angiveligt havde deltog i protesterne i 2011 og 2012.

Dødsdømte shiamuslimer

9 – ”Hvad der sker i kongedømmet, bliver i kongedømmet”

Myndighederne i Saudi-Arabien er kendt for at retsforfølge og straffe fredelige aktivister og deres familiemedlemmer, hvis de kontakter menneskerettighedsorganisationer, udenlandske diplomater eller journalister.

10 – Mordet på Jamal Khashoggi

Efter mordet på journalisten Jamal Khashoggi kræver Amnesty International, at FN’s generalsekretær Antonio Guterres iværksætter en uafhængig undersøgelse af omstændighederne omkring likvideringen og den mulige tortur.

19. juni offentliggjorde FN’s særlige rapportør en rapport, der konkluderede, at Khashoggi var offer for “en ulovlig likvidering, som staten Saudi-Arabien var ansvarlig for under menneskeretlig lov”, og at “der er troværdige beviser, som retfærdiggør yderligere undersøgelser af højtstående saudiske embedsmænds ansvar, herunder kronprinsens”.