”Det er vigtigt at vide, hvad man kigger på”

Amnestys våbenekspert Brian Castner interviewer øjenvidner og graver sig igennem ruinerne i Ukraines ødelagte byer for at finde bomberester, der kan dokumentere Ruslands krigsforbrydelser.

Under sin seneste researchmission i Ukraine interviewede Brian Castner en mand, der havde overlevet et russisk bombeangreb på byen Kharkiv i den nordøstlige del af landet. Han lå stadig på hospitalet, da Amnestys våbenekspert fik mulighed for at møde ham og spørge ind til, hvad der var sket.

Og så vidt jeg ved, var dette den første fysiske og uafhængige verifikation af klyngebomber foretaget af en menneskerettighedsorganisation.

Brian Castner, våbenekspert Amnesty

”Han var blevet såret, og kirurgen havde opereret rester fra en klyngebombe ud af hans krop, som han havde gemt. Udover at interviewe den sårede mand fotograferede jeg disse fysiske beviser på en måde, så billederne senere ville kunne bruges som dokumentation i en retssal eller ved en international domstol. Det kræver blandt andet en blank baggrund og et målebånd, så man kan bevise, hvor store resterne er. Og så vidt jeg ved, var dette den første fysiske og uafhængige verifikation af klyngebomber foretaget af en menneskerettighedsorganisation”, fortæller Brian Castner.

Vigtigt fund

Den sårede ukrainske mands historie var med til at bekræfte, at Rusland begår krigsforbrydelser i Ukraine og førte da også til en masse medieomtale rundt om i verden.

”Det var et vigtigt fund. For klyngebomber er et forbudt våben, og der findes ingen lovlig måde at bruge dem på. De rammer vilkårligt og kan derfor på ingen måde skelne mellem militære og civile mål”.

Eneste med de kompetencer

Inden den 45-årige amerikaner blev ansat i Amnesty, var han bombetekniker i USA’s hær, hvor han blandt andet var udsendt til Irak i en længere periode. Brian Castners job var at vide, hvordan forskellige typer eksplosive våben virker, hvordan man skiller dem ad, og hvordan man på en sikker måde undersøger og dokumenterer deres effekt efter et angreb.

”Det er vigtigt at vide, hvad det er, man kigger på, så man er i stand til at kunne konkludere, at der eksempelvis er tale om klyngebomber. Jeg er den eneste i Amnesty med de kompetencer; faktisk findes der ingen som mig i nogen anden større menneskerettighedsorganisation”, siger han.

Arbejdet kræver tid og sikkerhed

Ifølge våbeneksperten forsøger han og resten af teamet at besøge så mange bombede steder som muligt. Men arbejdet kræver tid og nogenlunde vished om, at de ikke lige pludselig står midt i et nyt angreb.

”Overordnet set har det indtil været noget af en udfordring at arbejde i Ukraine. I byer som Lviv og Rivne var det generelt rimeligt sikkert at operere, da vi var der, selv om der havde været adskillige luftangreb hver dag, men ikke konstante bombardementer. I belejrede byer som Mariupol og Kharkiv var det derimod umuligt at komme ind og arbejde”.

Leder i murbrokker

I Rivne undersøgte Brian Castner blandt andet ruinerne af et fjernsynstårn, der var blevet ramt af russiske krydsermissiler. Efter at have fået adgang til stedet begyndte han at rode rundt i murbrokkerne med en skovl for at finde våbenrester, som så skulle identificeres og dokumenteres.

”Det var ikke nogen nem opgave. Når noget fyldt med elektronik rammer noget andet, der er fyldt med elektronik, er det rimelig udfordrende at finde ud af, hvilke dele der stammer fra tv-stationen, og hvilke der stammer fra våbnet”, siger Brian Castner, der trods sin mangeårige erfaring fra diverse konfliktområder aldrig har haft så meget at se til.

Brian Castners arbejde tager tid. Først skal bevismaterialet findes i ruinerne, og efterfølgende skal fundene fotograferes og analyseres.

Kæmpe bjerg af bevismateriale

”Da jeg var i Somalia eller Libyen eller nogle af de andre steder, jeg har arbejdet, ville ethvert angreb af den type, vi har set i Ukraine, være en individuel case, som vi ville gøre et stort nummer ud af. Men her sker de hvert femte eller tiende minut. Så der ligger altså et kæmpe bjerg af bevismateriale foran os og venter.

Retfærdighed
Brian Castner fortæller om, hvad der sker efter missionen er færdig.

Forberedelse
Brian Castner fortæller om, forberedelserne til missionen.