Et halvt år fyldt med sejre for menneskerettighederne

Fra løsladelsen af politiske fanger i lande som Iran og Angola til en lille østats kamp for at overleve klimakrisen. Vi har samlet en række sejre fra hele verden, hvor vi i Amnesty International sammen med vores mange aktivister har arbejdet, kæmpet og været med at redde liv, ændre lovgivninger og beskytte menneskerettighederne i de første seks måneder af 2023.

USA

Illinois er nu den niende delstat til at forbyde en række automatiske skydevåben, som i USA har været brugt i flere massakrer med skydevåben. I delstaten Michigan har man også iværksat omfattende baggrundstjek ved køb af alle former for skydevåben. Amnesty International USA har arbejdet ihærdigt på at stoppe vold med skydevåben i hele landet, og nu ser vi væsentlige forbedringer.

AUSTRALIEN

Efter pres fra studerende fra de oceaniske øer, civilsamfundsorganisationer og tusinder af Amnesty-aktivister skrev Australien endeligt under på øen Vanuatus’ initiativ om at indbringe klimaforandringerne for Den Internationale Domstol, som er FN’s primære juridiske organ. Det er et væsentligt skridt, som betyder, at domstolen skal give sin juridiske vurdering af de forpligtigelser, regeringer i verden har for at beskytte nuværende og fremtidige generationer mod effekterne af klimaforandringerne.

Studerende over hele verden opfrodrer regeringer til at tage klimaforandringerne seriøst.

MALAYSIA

Malaysia har givet indsatte på dødsgangen i landet mulighed for at appellerer deres dødsdomme og om muligt få den omstødt.

Læs mere om kampen imod dødsstraf
Læs mere om dødstraf i Malaysia her

IRAN

Den iranske aktivist Zahra Sedighi-Hamadani blev i 2022 dømt til døden for at støtte LGBTI+rettigheder i Iran. Efter massiv støtte fra Amnestys medlemmer er hendes dom blevet omstødt, og hun er nu løsladt efter et års fængsel.

LGBTI+ aktivist Zahra Sedighi Hamadani.

Også demonstranten Arshia Takdastan har fået omstødt sin dødsdom i Iran. Han blev fængslet efter udtalelser om den 22-årige Jina Mahsa Aminis død i det iranske moralpolitis varetægt. Efter fængslingen indledte Amnesty International en kampagne for at få de indsatte løsladt, og i maj tweetede Arshias advokat, at han var blevet løsladt.

Læs mere om kampen for kvinders rettigheder i Iran
Her er, hvad vi ved om præstestyret i Iran
Om indsattes vilkår i Iranske fængsler her

TAIWAN

Taiwan blev i 2019 det første land i Asien, som tillod ægteskaber mellem mennesker af samme køn, og nu har landet taget endnu et skridt for at sikre LGTBI+borgere de samme rettigheder som resten af befolkningen. Taiwanere, som er i et forhold med en udlænding, hvis eget land ikke tillader ægteskaber mellem to af samme køn, kan nu blive gift i Taiwan. Derudover har Taiwan givet gifte borgere af samme køn ret til at søge om adoption. Amnesty International Taiwan har i samarbejde med lokale organisationer længe arbejdet for at sikre LGBTI+mennesker flere rettigheder i landet.

Læs mere om LGTBI+-rettigheder her

GLOBALT

I marts kunne Amnesty Internationals Security Lab bevise, at et højtsofistikeret hacking-angreb havde ramt Googles styresystem, Android. Efterfølgende fik Google, Samsung, Apple og andre berørte virksomheder opdateret deres sikkerhedsprotokoller for at beskytte deres brugere mod de sikkerhedslæk, som sådan et angreb kunne medføre. Beskyttelsen mod sådanne angreb er især væsentlig for at beskytte udsatte menneskerettighedsforkæmpere og journalister, men også for at beskytte vores allesammens helt fundamentale ret til privatliv.

USA

Fem fanger, Majid Khan, Ahmed Rahim Rabbani, Abdul Rahim Rabbani, Ghassan al-Sharbi and Said Bakush blev løsladt fra fængslet Guantánamo Bay mellem februar og april.

Mansoor Adayfi

Da en anden tidligere Guatánamo-fange, Mansoor Adayfi, i år med hjælp fra Amnesty endelig fik et pas og for første gang i 21 år kunne rejse, fortalte han på en konference i Norge om, hvad støtten fra omverdenen betød, da han sad indespærret:

”Jeg vil gerne takke Amnesty international for alt det arbejde, de har gjort for tidligere fanger i Guantánamo Bay og på vegne af menneskeheden; Amnesty International er en af de vigtigste forkæmpere i kampen mod tortur, kampen mod undertrykkelse og kampen uretfærdighed rundt omkring i verden”, sagde Mansoor. ”Første gang, jeg hørte om Amnesty International, var i Guantánamo, hvor vores advokater gav os rapporter og breve… Når du ved, at der er nogle derude, der tænker på dig, kæmper for dig og din løsladelse, så hjælper det dig med at bevare følelsen af at være et menneske. Det giver dig håb.”

BANGLADESH

Den bengalske journalist Shamsuzzaman Shams blev anholdt den 29. marts efter udgivelsen af en historie om konsekvenserne af leveomkostningerne i landet. Amnesty International krævede omgående hans løsladelse, og den 3. april blev han løsladt fra fængslet mod kaution. Det er et banebrydende opgør med de lange og uretfærdige varetægtsfængslinger, som mange fængslede i Bangladesh, er udsat for. I Amnesty International kæmper vi nu videre for, at sigtelserne med Shams bliver frafaldet.

Læs mere om hvorfor ”Ytringsfrihed er en menneskeret”

ANGOLA

Aktivisten Tanaice Neutro bruger sin musik til at protestere med, og for det blev han i januar 2022 anholdt. Efter mere end et års uretfærdig fængsling, blev han løsladt i juni med hjælp fra Amnesty International, der havde samle støtte, skabt opmærksomhed og arbejdede for hans frigivelse.

AUSTRALIEN & NEW ZEALAND

I marts bekendtgjorde den internationale fodboldorganisation FIFA, at Visit Saudi ikke fik lov til at stå som sponsorer bag kvindernes verdensmesterskaber i fodbold i 2023 i Australien og New Zealand. Det er en stor sejr for alle aktivister samt alle nuværende og tidligere fodboldspillere, der har talt åbent om vigtigheden af menneskerettigheder.

SLOVAKIET

Diskrimination mod roma-børn i folkeskoler har ført til, at EU-kommissionen har henvist Slovakiet til EU-domstolen for mangelfuldt at bekæmpe raceadskilt undervisning. Det er første gang, at kommissionen har lavet sådan henvisning på baggrund en overtrædelse af Race Direktivet under EU-kommissionen, som skal sikre ikke-diskrimination i f.eks. folkeskoler og børnehaver. Amnesty International og European Roma Rights Centre har i årevis kæmpet mod dette problem, og det er en kæmpe sejr for lige og retfærdige uddannelsestilbud i Slovakiet.

AUSTRALIEN

Efter mange års kamp har den australske regering endeligt tilladt op mod 19.000 mennesker, som har levet i et retsmæssigt limbo, at blive permanente borgere i Australien. Indtil nu har borgerne ikke haft mulighed for eksempelvis at besøge deres familier i hjemlandet, studere eller rejse.

Zaki Haidari bliver genforenet med sin familie efter 10 års adskillelse.

”Denne reform har længe været påkrævet, og den ændrer livet for rigtig mange mennesker, som i årevis har levet på midlertidig beskyttelse. Derfor er det også lettelse at se den store lykke som reformen bringer”, siger Zaki Haidari, som arbejder for flygtninges rettigheder i Amnesty International Australien.

SCHWEIZ

Schweiz har fået en samtykkebaseret voldtægtslov. Schweiz’ Nationalråd ændrede lovgivningen, blandt andet efter at 37.000 borgere med deres underskrifter indsamlet af Amnesty krævede en revision af den forældede lovgivning om seksuel vold i Schweiz.

Loven fastslår nu, at ”sex mod en anden person vilje” er voldtægt. Tidligere blev det kun betragtet som voldtægt, hvis der havde været brugt fysisk vold, trusler eller tvang, ligesom det tidligere fremgik, at kun kvinder kunne være ofre for voldtægt.

Det er en historiske sejr for alle ofre og overlevere efter seksuel vold, da den nye lov markant forbedrer adgangen til retfærdighed.
Læs mere om Amnestys arbejde for samtykkebaseret lovgivning

IRAN

Amnestys arbejde fortsætter med at have en positiv indflydelse på kvinderettighedsforkæmpere i iranske fængsler. I februar blev Yasaman Aryani og Monireh Arabshahi endelig løsladt efter at have afsonet fire år af en 16-års fængselsdom. De var blevet vilkårlig dømt og fængslet, efter at de havde kritiserer Irans diskriminerende tilsløringslov. Yasaman og Monirehs historie var en del af Skriv for liv kampagnen i 2019.

Årets Skriv for liv kampagne er startet, og du kan læse om sagerne og tilmelde dig her

EUROPA

Den første juni var en skelsættende dag. Efter flere års forhandling mellem Amnesty International og flere andre organisationer godkendte og ratificerede EU-parlamentet Istanbul-konventionen om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet. Det er blot anden gang, at en konvention, som normalt tiltrædes af enkelte stater, ratificeres på EU-niveau. Første gang var i 2010, da EU ratificerede FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap.

PAKISTAN

Efter aktivisten Mahal Baloch og hendes to børn blev tilbageholdt og fængslet i februar, aktionerede Amnesty for at få hende løsladt. Hun blev løsladt i maj imod kaution. Under hendes tilbageholdelse var hun udsat for en smædekampagne, og hun blev tvunget til at deltage i tv-interviews.

VIL DU STØTTE VORES ARBEJDE?