Narges Mohammadi er løsladt!

Efter mere end fem års fængsel er den prominente iranske menneskerettighedsforkæmper Narges Mohammadi blevet løsladt. Amnesty takker de tusinder af medlemmer og frivillige, som verden over har arbejdet for hendes løsladelse.

Den 8. oktober 2020 kunne Amnesty International bekræfte en udvikling i sagen om en af Irans fremmeste menneskerettighedsforkæmpere, som tusinder af mennesker verden over længe har kæmpet for.

Narges Mohammadi, der i 2015 blev idømt 16 års fængsel, var blevet løsladt.

Lige siden fængslingen af Narges Mohammadi har Amnesty og andre arbejdet utrætteligt for at sikre hendes helbred i fængslet og for at få hende fri. Som en del af kampagnen Skriv for Liv i 2016 skrev 39.476 danskere under på kravet til de iranske myndigheder om at løslade Narges.

Og i Amnesty Danmarks lokalgruppe i Furesø har aktivister i flere år kæmpet for at få hende løsladt, blandt andet gennem appelbreve til de iranske myndigheder, underskriftsindsamlinger og demonstrationer ved Irans ambassade i København.

Straffet for sit fredelige arbejde

Narges Mohammadi blev arresteret i maj 2015 og blev efterfølgende idømt i alt 16 års fængsel.

Amnesty betragter straffen som et klart eksempel på, hvordan de iranske myndigheder bruger retssystemet til at holde kritikere i skak. Et af ”beviserne” i sagen mod Narges Mohammadi var for eksempel hendes møde i 2014 med Catherine Ashton, EU’s daværende repræsentant for udenrigs- og sikkerhedspolitik. Kombineret med de interview, hun gav til internationale medier, udløste det seks års fængsel for at ”sprede propaganda” og ”true statens sikkerhed”.

Narges fik også 10 års fængsel for at grundlægge organisationen Legam, der bekæmper brugen af dødsstraf. Ifølge iransk lov skulle hun aftjene den længste straf, altså 10 år i fængsel.

Narges Mohammadi er kritisk syg, og under COVID-19 har Amnesty advaret kraftigt om den risiko, hun var været sat i, som følge af hendes fængsling. Hun har tidligere været ramt af en blodprop i lungen, og hun lider af en nervesygdom, som giver hende midlertidige lammelser. Begge dele kræver løbende behandling – en behandling, hun ikke har kunnet få i fængslet.

Narges er også blevet nægtet kontakt til sine 9-årige tvillinger, Ali og Kiana. Ifølge Narges har  myndighederne brugt hendes børn til at lægge yderligere pres på hende, så hun nedlægger sit arbejde for menneskerettigheder i Iran.

I 2015 skrev Narges dette personlige brev om, hvordan hendes menneskerettighedsarbejde blev brugt til at afskære hende fra sine børn.