Tag med til Østeuropa og forstå, hvordan unges kamp for menneskerettigheder i Polen, Ukraine, Moldova og Belarus kan gøre os klogere på vores egne rettigheder i Danmark.
I undervisningsforløbene tager fem danske unge til Østeuropa og fortæller om den kamp for rettigheder, som unge på deres egen alder kæmper i lande som Moldova og Polen.
Temaerne er ytringsfrihed, fake news og diskrimination af LGBTI+-personer.
Undervisningsforløbet kan strække sig fra to timer til to dage. Det er skræddersyet til hovedområdet ’Teknologi, byggeri og transport’ og tilrettelagt, så det opfylder de faglige mål i erhvervsfag.
Med udgangspunkt i elevernes hverdag kigger materialet ud i Europa, hvor rettigheder er under ekstra pres – blandt andet som konsekvens af krigen i Ukraine.
Hele forløbet er beskrevet i denne vejledning. Du kan plukke i temaer og øvelser, så det bliver mest relevant for dig og dine elever.
Materialet indeholder:
- Videointerview med fem danske erhvervsskoleelever
De har været i Polen og Moldova og mødt unge, der har fortalt dem om fake news og diskrimination af LGBTI+personer i deres hjemlande.
- To scenariebaserede dilemmaer
Her kan du sammen med dine elever enten tage til Polen på studietur og løse dilemmaer knyttet til LGBTI+ eller tage på ferie i en virkelighed præget af fake news. Scenarierne er fiktive, men er bygget på virkelige fortællinger.
- Videointerview med Astralis-spilleren Lukas Rossander
Lukas Rossander (Glav1e) fortæller om, hvordan man kan bekæmpe hadtale som homofobi, når man gamer.
- Alternativ CS:GO bane
En gamificeret intro til menneskerettigheder i Counter-Strike.
- Videointerview med unge menneskerettighedsforkæmpere
De unge fortæller om LGBTI+venlige skoler i Polen, om at være nødt til at flygte fra diktaturet i Belarus, og om hvordan det er at bo i et land, hvor store medier bringer fake news om krigen i Ukraine – samt om hvordan det er at være tvunget til at leve en ungdom i eksil.
- Lærervejledning (pdf)
Udførlig lærervejledning tilrettelagt til et forløb på enten to timer eller to dage. Forløbet er målrettet grundforløb 1 på hovedområdet ’teknologi, byggeri og transport’ og læringsmålene inden for ’Arbejdspladskultur’ og ’Samfund og sundhed’.
- Faktaark (lærerrettet)
Oversigt med fakta knyttet til materialet.
Vind en klassefest
I forbindelse med brugen af forløbet har din klasse mulighed for at deltage i konkurrencen om at vinde en klassefest i NEXUS, Astralis’ event- og gamingcenter i København.
Klassefesten bliver afholdt i midten af december 2024, og Astralis sørger for mad, alkoholfrie drikke, musik, turneringsafvikling med præmier samt en trøje til alle deltagere.
Transport til og fra København med tog eller bus bliver også dækket. Klassefesten er for alle slags elever – om du er gamer eller ej.
For at deltage i konkurrencen skal dine elever individuelt eller i grupper indsende videoer, hvor de fortæller om, hvad de har lært fra forløbet.
Vinderen bliver kåret af en præmiekomite med deltagere fra Amnesty, Astralis og Gyldendal.
Book en facilitator
Er det nyt for dig at undervise i menneskerettigheder, og er du usikker på, hvordan du skal gå til materialet?
I september-december 2024 kan du ekstraordinært booke en facilitator fra Amnesty, der kommer ud på din skole og giver en introduktion til forløbets temaer og hjælper jer i gang.
Tilbuddet er gratis.
Book en menneskerettigheds-forkæmper
I efteråret 2024 kan I booke et oplæg med en menneskerettighedsforkæmper fra Østeuropa, der kommer ud på jeres skole og fortæller om deres personlige rettighedskamp knyttet til temaerne i undervisningsforløbet.
Oplægget er gratis og på engelsk.