Nu kan du lytte til medlemsbladet AMNESTY

I redaktionen udvælger vi løbende vores bedste artikler og indlæser dem for dig, som hellere vil lytte end at læse.
Ønsker du at følge med og lytte på din egen foretrukne podcast-afspiller, finder du links i bunden af siden.

God fornøjelse!

Medlemsblad: Talibans brudte løfter

Da Taliban overtog magten i Afghanistan i august 2021, skete det med løfter om at ville respektere afghanernes rettigheder. Det holdt de ikke, og særlig hårdt går det ud over kvinderne. Mød lægen, thaibokseren og advokaten, der ikke kan kende deres nye liv i Talibans Afghanistan.

Medlemsblad: Polens frie fald

Siden regeringsskiftet i 2015 har Polens regering været i clinch med grundlæggende menneskerettigheder. Retssikkerhed, pressefrihed, kvinde- og LGBTI+rettigheder er alle blevet forringet. Og de, der kæmper imod, er under pres fra en regering, der forsøger at bremse kritikken med opslidende retssager.

Medlemsblad: Mumitrolde for menneskerettigheder

Afskyen overfor ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer og senere tegnede til støtte for Amnesty.

Medlemsblad: I clinch med de simple fortællinger

Imens kaos og desperationen i Kabuls lufthavn i august gik verden rundt, valgte dokumentarist- og journalist Nagieb Khaja at krydse grænsen ind til Afghanistan for at dække Talibans magtovertagelse. Han er drevet af lysten til at punktere stereotype og simple forklaringer på, hvorfor ekstremistiske bevægelser opstår og får opbakning i befolkningen.

Medlemsblad: Palæstinas yngste journalist

Siden hun var syv år, har palæstinensiske Janna Jihad brugt en mobiltelefon til at dokumentere sin hverdag på den israelsk besatte Vestbred. Trods trusler og chikane fortsætter den nu 15-årige pige sin aktivisme.

Medlemsblad: Diktaturernes foretrukne cybervåben

En håndfuld af verdens undertrykkende regimer overvåger aktivister, journalister, jurister med flere ved hjælp af den sofistikerede spyware Pegasus, udviklet af israelske NSO Group. Det har et datalæk, Amnesty International og et storstilet samarbejde mellem en række af verdens førende medier afsløret.

Medlemsblad: “Det lykkedes mig at få sandheden om Syrien ud”

15 år gammel begyndte Muhammad Najem at dokumentere den væbnede konflikt i Syrien. I dag forsætter han sin mission fra Tyrkiet og er en del af bogen “Know your rights and claim them”, som blandt andre Amnesty og Angelina Jolie har skrevet for at styrke børns rettigheder.

Medlemsblad: Endnu en myrdet kvinde

I Tyrkiet er mere end hver tredje kvinde enten blevet chikaneret, krænket eller tæsket af en mand. Alligevel er landet nu trådt ud af Europarådets konvention om at forebygge og bekæmpe vold mod kvinder i hjemmet.

Medlemsblad: Omstridt lov vakler i Spanien

Over 70 musikere, kunstnere og bloggere er i Spanien dømt for sange om kongen og tweets om terrorgrupper. Et angreb på ytringsfriheden, siger Amnesty International i Spanien – og nu ser det ud til, at regeringen vil ændre lovene.

Medlemsblad: Ny topchef er en ukuelig efterforsker

”Jeg er opdraget til at være modig”, fortæller Agnès Callamard. Hun er vokset op i en familie med stærke kvinder og kommer fra et job hos FN, hvor hun blandt andet har efterforsket mordet på Jamal Khashoggi og drabsforsøget på Aleksei Navalny.

Medlemsblad: I lære som skærmdetektiv

Mexicanske Andrea Horcasitas er sammen med Amnesty gået i lære som digital researcher. ”Nogen skal gøre det”, forklarer hun om arbejdet, der betyder, at hun ulønnet og i sin fritid afdækker voldelige overgreb begået af myndighederne i flere lande.

Medlemsblad: Amnestys digitale detektiver

På 5.000 kilometers afstand kunne Sam Dubberley og hans kollegaer i Amnestys digitale ”Evidence Lab” afsløre en massakre i Etiopien. Hør hvordan og hvorfor, at en fodboldtrøje fra Liverpool spillede en afgørende rolle i opklaringen.

Medlemsblad: Vidnesbyrd om Kinas forfølgelse af uighurerne

Mihriban Kader og hendes mand er blandt de seks uighurfamilier i eksil, hvis historie Amnesty offentliggjorde i marts måned. Familiernes vidnesbyrd giver et sjældent indblik i den for­følgelse, den muslimske minoritet uighurerne udsættes for fra kinesisk side – selv når de har forladt landet.

Medlemsblad: “Jeres støtte gav mig styrke”

I 2020 blev den iranske menneskerettighedsaktivist Narges Mohammadi løsladt efter massiv pres fra mennesker over hele verden.

Medlemsblad: En Guantánamo-fanges drøm om frihed

Mohamedou Ould Salahi sad i 14 år tilbageholdt i militærfængslet på Guantánamo Bay. Selvom han i dag er fri, plager mareridtene ham stadig. Han har viet sit liv til at få lukket fængslet, og nu er hans dagbog blevet til en biograffilm, han ikke selv kan holde ud at se.

Ønsker du at lytte på din foretrukne podcast-afspiller?