Lyt til artikler

Se en liste over de artikler, du foreløbig har mulighed for at lytte til. En af vores journalister læser den for dig. Ønsker du at lytte på din foretrukne podcast-afspiller, finder du links i bunden af siden.

God fornøjelse!

Medlemsblad: Palæstinas yngste journalist

Siden hun var syv år, har palæstinensiske Janna Jihad brugt en mobiltelefon til at dokumentere sin hverdag på den israelsk besatte Vestbred. Trods trusler og chikane fortsætter den nu 15-årige pige sin aktivisme.

Medlemsblad: Diktaturernes foretrukne cybervåben

En håndfuld af verdens undertrykkende regimer overvåger aktivister, journalister, jurister med flere ved hjælp af den sofistikerede spyware Pegasus, udviklet af israelske NSO Group. Det har et datalæk, Amnesty International og et storstilet samarbejde mellem en række af verdens førende medier afsløret.

Medlemsblad: “Det lykkedes mig at få sandheden om Syrien ud”

15 år gammel begyndte Muhammad Najem at dokumentere den væbnede konflikt i Syrien. I dag forsætter han sin mission fra Tyrkiet og er en del af bogen “Know your rights and claim them”, som blandt andre Amnesty og Angelina Jolie har skrevet for at styrke børns rettigheder.

Medlemsblad: Endnu en myrdet kvinde

I Tyrkiet er mere end hver tredje kvinde enten blevet chikaneret, krænket eller tæsket af en mand. Alligevel er landet nu trådt ud af Europarådets konvention om at forebygge og bekæmpe vold mod kvinder i hjemmet.

Medlemsblad: Omstridt lov vakler i Spanien

Over 70 musikere, kunstnere og bloggere er i Spanien dømt for sange om kongen og tweets om terrorgrupper. Et angreb på ytringsfriheden, siger Amnesty International i Spanien – og nu ser det ud til, at regeringen vil ændre lovene.

Medlemsblad: Ny topchef er en ukuelig efterforsker

”Jeg er opdraget til at være modig”, fortæller Agnès Callamard. Hun er vokset op i en familie med stærke kvinder og kommer fra et job hos FN, hvor hun blandt andet har efterforsket mordet på Jamal Khashoggi og drabsforsøget på Aleksei Navalny.

Medlemsblad: I lære som skærmdetektiv

Mexicanske Andrea Horcasitas er sammen med Amnesty gået i lære som digital researcher. ”Nogen skal gøre det”, forklarer hun om arbejdet, der betyder, at hun ulønnet og i sin fritid afdækker voldelige overgreb begået af myndighederne i flere lande.

Medlemsblad: Amnestys digitale detektiver

På 5.000 kilometers afstand kunne Sam Dubberley og hans kollegaer i Amnestys digitale ”Evidence Lab” afsløre en massakre i Etiopien. Hør hvordan og hvorfor, at en fodboldtrøje fra Liverpool spillede en afgørende rolle i opklaringen.

Medlemsblad: Vidnesbyrd om Kinas forfølgelse af uighurerne

Mihriban Kader og hendes mand er blandt de seks uighurfamilier i eksil, hvis historie Amnesty offentliggjorde i marts måned. Familiernes vidnesbyrd giver et sjældent indblik i den for­følgelse, den muslimske minoritet uighurerne udsættes for fra kinesisk side – selv når de har forladt landet.

Medlemsblad: “Jeres støtte gav mig styrke”

I 2020 blev den iranske menneskerettighedsaktivist Narges Mohammadi løsladt efter massiv pres fra mennesker over hele verden.

Medlemsblad: En Guantánamo-fanges drøm om frihed

Mohamedou Ould Salahi sad i 14 år tilbageholdt i militærfængslet på Guantánamo Bay. Selvom han i dag er fri, plager mareridtene ham stadig. Han har viet sit liv til at få lukket fængslet, og nu er hans dagbog blevet til en biograffilm, han ikke selv kan holde ud at se.

Ønsker du at lytte på din foretrukne podcast-afspiller?