Egypten stopper efterforskningen af Azza Soliman

Menneskerettighedsforkæmpere og nødhjælpsarbejdere har længe mødt modstand i Egypten. Men nu er der godt nyt. Seks personer har ved lov fået ophævet en række begrænsende restriktioner. En udvikling i rigtig retning, mener Amnesty International – selvom restriktionerne aldrig skulle have været indført.

”Det er den første gode nyhed i sagen siden 2014”.

Sådan lyder det fra Amnesty Internationals vicedirektør for Mellemøsten, Lynn Maalouf, efter en egyptisk dommer stoppede efterforskningen af seks menneskerettighedsforkæmpere og nødhjælpsarbejdere. Dommeren har også ophævet deres rejserestriktioner og indefrysningen af deres bankkonti.

Tak!

danskere og færinger har skrevet under for at få Soliman løsladt i 2017.

Blandt de seks er Azza Soliman, som Amnesty International tidligere har indsamlet underskrifter for. Tak til de 59.051 danskere og færinger, der skrev under for at få Soliman løsladt i 2017. Hun blev fængslet for at stifte rådgivningscentre for kvinder, som har været udsat for tortur, hustruvold, voldtægt og andre overgreb. De egyptiske myndigheder har anklaget hende for at sætte Egyptens omdømme i fare ved at påstå, at egyptiske kvinder bliver udsat for voldtægt.

Der har længe været en form for hævnaktion mod dem, der forsvarer menneskerettighederne. De seks personer skulle aldrig have været fængslet i første iomgang.

Lynn Maalouf, Amnesty Internationals vicedirektør for Mellemøsten

Siden 2014 har en række dommere undersøgt egyptiske nødhjælpsorganisationers arbejde og deres kilder til udenlandsk finansiering. Myndighederne har samtidig frosset syv organisationer og 10 menneskerettighedsforkæmperes bankkonti. Egyptiske myndigheder har forbudt mindst 31 menneskerettighedsforkæmpere og nødhjælpsarbejdere at rejse til udlandet i seks år.

”Sagen her har været et desperat forsøg på at mane Egyptens menneskerettighedsbevægelse til stilhed gennem intimidering, chikane og politisk motiverede retssager,” siger Lynn Maalouf.

Hun tilføjer at udover denne konkrete sag, så sidder 13 menneskerettighedsforkæmpere og nødhjælpsarbejdere stadig bag tremmer på grund af udokumenterede anklager om terrorisme. Flere har fået udstedt et udrejseforbud og afventer retssager på grund af anklager om at sprede falske nyheder.

“Hvis egyptiske myndigheder mener det seriøst, at de nu vil ændre den hårde linje mod menneskerettighedsforkæmpere, så skal de omgående løslade dem, der er vilkårligt tilbageholdt, fjerne deres rejseforbud, ophæve domme og afslutte uretfærdige retsforfølgelser af menneskerettighedsforkæmpere,” siger Lynn Maalouf.