Frihed Frihed Ytringsfrihed overvågning

Hvad er problemet

Ytringsfrihed

Overalt i verden bliver mennesker forfulgt, dømt og straffet for at bruge deres ytringsfrihed. For disse mennesker er friheden til at udtrykke sig og adgangen til information, idéer og holdninger langt fra dét, vi oplever i Danmark. Det skal der laves om på.

Retten til at ytre sig

Forsamlingsfrihed

Ytringsfriheden er tæt forbundet med vores forsamlingsfrihed. Vi har alle sammen ret til at forsamle os og danne foreninger. På en fredelig måde. Alligevel har nogle lande forbud mod at demonstrere. Og mange steder bliver fredelige demonstranter mødt med politivold.

Retten til at stå sammen

Tvangsarbejde

Fattigdom tvinger mange mennesker til at rejse væk fra deres hjemland og familie for at tjene penge. Ofte mødes migrantarbejderne dog af umenneskelige arbejdsforhold.

Tvangsarbejde

Overvågning

Vores personlige ret til frihed dækker også over, at ingen af os må overvåges uden grund. Vi har ret til at ingen blander sig unødigt i vores private forhold. Vores familie. Vores hjem. Og den kommunikation vi har med andre. Alligevel stormer masseovervågning frem.

Retten til privatliv

Forkæmpere

Flere millioner mennesker bruger hver dag deres frihedsret til at fremme og forsvare menneskerettighederne. Men det er ikke uden risiko at være menneskerettighedsforkæmper. For lande over hele verden arbejder aktivt for at begrænse og forfølge forkæmpere.

Forkæmpere i fare
Hvad gør Amnesty

Støtte, solidaritet og protest

Hos Amnesty, arbejder vi for at skabe en verden, hvor alles frihedsrettigheder bliver respekteret. Det gør vi ved at støtte de mennesker, der bliver truet. Vi værner om friheden ved at dokumentere overgreb, føre kampagner, bruge vores politiske indflydelse og lægge pres på alle, der undertrykker andres frihed.

Hvorfor Amnesty?
Relateret indhold
@amnesty

┬┴┬┴┤ ͡° ͜ʖ ͡°)├┬┴┬ Even though walls are back in fashion, they still cannot divide us. https://t.co/YNNJU79neh