Tortur og Dødsstraf Tortur Dødsstraf Terror

Hvad er problemet

Tortur

Amnesty har dokumenteret tortur i 141 lande. Det er tre ud af fire af verdens lande. I mange lande bliver lovgivningen ikke respekteret. Myndighederne gør aktivt brug af tortur, eller vender det blinde øje til. Det ønsker vi at lave om på.

Hvad er tortur?

Stop tortur kampagnen

I december 1984 blev det globale forbud mod tortur en realitet. Alligevel torturerer 141 lande stadig deres borgere, og brugen af tortur er stigende. Vær med i kampen mod tortur.

Stop tortur

Dødsstraf

En henrettelse er statsmagtens overlagte drab på en borger. Vi er imod dødsstraf i alle tilfælde uden undtagelse. Uanset hvilken forbrydelse der er tale om, hvem gerningsmanden er, eller på hvilken måde staten slår den fængslede ihjel.

Afskaf dødsstraf

Krigen mod terror

Tusindvis af mennesker får hver dag krænket deres menneskerettigheder i sikkerhedens og terrorbekæmpelsens navn. Vi arbejder for at stoppe tortur, forsvindinger og ulovlige fængslinger. Også under kampen mod terrorisme.

Tortur af mistænkte
Hvad gør Amnesty

Vores arbejde mod tortur og dødsstraf

Vi arbejder for at afskaffe tortur og dødsstraf i hele verden. Vi vil sikre, at ingen længere udsættes for disse krænkelser, som stadig begås af stater verden over. Det gør vi ved at dokumentere overgreb, føre kampagner mod dødsstraf og tortur og ved at lægge pres på de ansvarlige ledere, politikere og myndigheder, som udfører eller godkender overgrebene.

Hvorfor Amnesty
Relateret indhold
@amnestydk

Ingen skal frygte for deres sikkerhed, når de stemmer ved et valg. Heller ikke i #USA. #usavalg #dkpol #dkmedier https://t.co/X3PgGxy7O8