Sydsudan: Teenagers dødsdom er omstødt!

Sydsudan: Teenagers dødsdom er omstødt!

Efter pres fra blandt andet Amnesty International er Magais dødsstraf nu endelig blevet omstødt.

Magai Matiop Ngong blev fjernet fra dødsgangen den 29. juli 2020, og det er Amnesty International meget glade for at høre:

”Vi byder rettens beslutning om at omstøde Magais dødsdom velkommen,” siger Amnesty Internationals direktør for Øst- og Sydafrika Deprose Muchena.

Amnesty har sendt breve og underskrifter

I den årlige brevskrivningskampagne Skriv for Liv 2019 valgte Amnesty International Magais sag og mobiliserede medlemmer verden over til at skrive til Sydsudans præsident Salva Kiir med henblik på at ændre dødsstraffen. Flere end 765.000 mennesker verden over skrev breve til præsidenten og udtrykte deres solidaritet med Magai. En del af de breve kom fra de danske folkeskoleelever og fra Amnesty Danmarks aktivister.

Derudover har Amnesty Danmark også haft en underskriftsindsamling for at få Magais dødsdom omstødt, hvor 36.653 danskere skrev under.

Selvom Amnesty International fejrer denne succes, så er der stadig lang vej endnu i Sydsudan:

”Magai er en af de heldige. Mindst to andre mennesker, der var børn på gerningstidspunktet, er blevet henrettet i landet siden maj 2018. Myndighederne skal stoppe denne ondskabsfulde, inhumane og nedværdigende straf,” siger Deprose Muchena.

Dødsdømt som 15-årig

I 2017 blev Magai Matiop Ngong kendt skyldig i mord. Under retssagen forsøgte Magai at forklare dommeren, at han kun var 15 år, og at det drab, han var anklaget for, var et uheld. Alligevel idømte dommeren ham dødsstraf. Magai fik ikke hjælp fra nogen advokat, hverken da han blev anholdt eller under den første retssag. Dommeren sagde, at han kunne skrive en appel og bede om at få annulleret sin dødsstraf. Det var først, da Magai blev flyttet til et andet fængsel, at han fik en advokat.

Den 14. juli 2020 afgjorde en domstol i Sydsudan, at Magais dødsstraf skulle omstødes, fordi han var et barn på gerningstidspunktet. Derudover besluttede de at sende sagen tilbage til Højesteret, så den kan træffe en ny afgørelse om en passende dom.

Ifølge både sydsudanesisk og international lov kan et barn under 18 år ikke dømmes til døden. Sydsudan er et af de fire lande i Afrika syd for Sahara, der har gennemført henrettelser i 2018 og 2019.

Amnesty International er imod dødsstraf i alle tilfælde uden undtagelse og uanset hvilken kriminel handling, gerningspersonen er tiltalt for.

Menneskerettighederne er under et voldsomt pres

Især i disse tider, hvor en pandemi med ét har ændret hverdagen, som vi kendte den.

Som medlem af Amnesty International er du med til at støtte vores arbejde:

• Vi efterforsker og afslører brud på menneskerettighederne. Vores efterforskere er dér, hvor det sker: I krigszoner, fangelejre og andre steder, hvor mennesker er udsatte.
  • Vi informerer resten af verden og stopper magtmisbrug. Så snart vi har dokumentation og bevis for overgreb eller diskrimination, sørger vi for, at sandheden kommer frem.
  • Vi beskytter udsatte menneskers rettigheder. Når et menneskes liv er i fare, starter vi hasteaktioner, der bakkes op af folk fra hele verden. Denne mobilisering lægger stort pres på magtudøvere.
  • Vi arbejder for, at regeringer verden over sætter menneskerettighederne i centrum af deres håndtering af corona-virussen.

Desuden modtager du Amnesty-bladet fire gange årligt samt tilbud om at deltage i særlige arrangementer og aktiviteter.

Bliv medlem i dag!

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB