Amazon-ansatte arbejder under farlige forhold

Udgivet
Nyhed

Amazon-ansatte arbejder under farlige forhold, overvåges og må ikke melde sig ind i fagforeninger

COVID-19-pandemien og Black Friday skaber ekstra pres på de ansatte hos verdens største internetvirksomhed, der forgæves har kæmpet for sikre arbejdsforhold og løn under sygdom. Forsøg på at sige fra og organisere sig bliver mødt med chikane, trusler og fyringer, viser ny Amnesty-rapport.

”Der er en masse plakater, der skal minde os om sikkerhed. Men så er der virkeligheden, hvor du to gange om ugen bliver indkaldt til et møde med en leder, der fortæller dig, at ”du skal altså arbejde hurtigere”.

Sådan fortæller en arbejder på et Amazon-lager i Polen til Amnesty, der i en ny rapport dokumenterer, hvordan Amazon behandler sine ansatte i Frankrig, Polen, Storbritannien og USA.
Internethandelsgigantens ansatte har blandt andet måtte kæmpe forgæves for sikrere arbejdsforhold og løn under sygdom under den globale pandemi, der har skabt ekstra arbejdspres og gjort det farligere for medarbejderne at udføre deres job.

Overvågning, trusler og fyringer

Forsøg på at sige fra og organisere sig er blandt andet blevet mødt med chikane, trusler og fyringer fra Amazon, der med Black Friday og julen lige om hjørnet omsætter for milliarder – men altså ser stort på sine medarbejderes rettigheder.

I USA er ansatte blevet overvåget på sociale medier, mens medarbejdere i Storbritannien er blevet truet med retsforfølgelse. I Polen og Frankrig har Amazon ikke gjort noget for at adressere vigtige helbreds- og sikkerhedsudfordringer.

”Under hele pandemien har Amazons ansatte risikeret deres helbred og liv for at sikre, at vigtige varer er blevet leveret til vores dør, hvilket har været medvirkende til, at Amazon har opnået et rekordstort overskud.

I den sammenhæng er det alarmerende, at Amazon har mødt de ansattes forsøg på at organisere sig med så stor fjendtlighed. Som en af de mest magtfulde virksomheder i verden, burde den vide bedre,” siger Barbora Černušáková, der er researcher og rådgiver i Amnestys afdeling for økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.

Amnesty: Amazon skal respektere ansattes rettigheder

”Mens Amazon nærmer sig sit travleste tidspunkt på året med Black Friday og julen, opfordrer vi virksomheden til dets ansattes menneskerettigheder og efterleve internationale arbejdsstandarder, der tydeligt siger, at ansatte har ret til at organisere sig.

Amazon skal afstå fra at bryde dets ansattes ret til privatliv og stoppe med at behandle fagforeningsaktivitet som en trussel”.

Produktivitetsmål genindført

Amazon suspenderede sine strenge produktivitetsmål for ansatte i marts 2020 på grund af COVID-19-spredningen. Men i oktober meldte Amazon ud til sine ansatte i USA, Storbritannien og andre lande, at man genindførte dem.

Ansatte i Storbritannien har fortalt, at de modtog en sms, der meddelte, at ”fra 21. oktober vil vi igen måle og levere feedback på produktivitetspræstationer for at sikre, at vi er klar til at levere til vores kunder i de kommende uger”.

Fagforeninger kaldes for ”risikofaktor”

Internationale menneskerettighedslove og standarder er meget tydelige omkring, at arbejdere har ret til at organisere sig og danne fagforeninger, har sikre arbejdsforhold, og at deres ret til privatliv respekteres.

Selv om Amazon siger, at de respekterer deres ansattes ret til at melde sig ind i eller danne en fagforening, har virksomheden vedholdende gjort det svært for fagforeninger at operere.

Udover at klassificere fagforeninger som en ”risikofaktor” i sine årsberetninger for 2018 og 2019 rådede Amazon i en træningsvideo fra 2018 ledere til at være opmærksomme på ”advarselstegn” på fagforeningsaktivitet.

I marts og april vakte det stor opstandelse i USA, da Amazon fyrede medarbejdere, der fortalte åbent om sundheds- og sikkerhedsforholdene under pandemien.

I Storbritannien er repræsentanter fra fagforeningen GMB Union flere gange blevet truet med tilhold på grund af ”ulovlig indtrængen”, når de har forsøgt at komme ind på Amazons bygninger for at rekruttere medlemmer.

Meddelelser sendt til fagforeningsansatte i 2019 og 2019 viser også, at Amazon overvåger fagforeningsmedlemmers på sociale medier, da deres screenshots er vedhæftet som dokumentation for ”planlagte” demonstrationer.

Efterlyste dataanalytikere til overvågning
I Polen har fagforeningen Workers’ Initiative rapporteret om disciplinære foranstaltninger mod dets medlemmer - herunder en kvinde, der fik en reprimande for at hyre fagforeningsarbejdere i arbejdstiden.

En anden kilde til bekymring er overvågningen af Amazons arbejdsstyrke. I september kunne Vice News fortælle, at Amazon i jobannoncer efterlyste dataanalytikere, der kunne opspore risici som ”organiseringstrusler mod virksomheden”. Amazon har siden fjernet jobannoncerne og sagt, at de blev lagt op ved en fejl.

I samme måned offentliggjorde Vice News detaljer fra interne Amazon-dokumenter, der viste, at virksomheden i al hemmelighed havde overvåget og analyseret Amazon Flex-chaufførers private Facebook-grupper – blandt andet for at finde ud af, om de havde planer om at strejke eller demonstrere.

Ufuldstændige svar og investering i overvågningsteknologi

21. september skrev Amnesty til Amazon og bad dem om at forholde sig til anklagerne om overvågning og dataindsamling af deres arbejdsstyrke.

12. oktober kommer der svar fra Amazon, der dog ikke svarer på de specifikke spørgsmål. Men virksomheden skriver, at den finder ”en stor værdi i at have daglige samtaler med den enkelte kollega. Direkte engagement med vores medarbejdere er en stærk del af vores arbejdskultur”.

Ifølge lækkede interne dokumenter, der blev offentliggjort i oktober, anvender Amazon tilsyneladende teknologi til at overvåge sine arbejdsstyrke i USA. Det bliver blandt andet brugt til at spore konti på sociale medier for at finde tegn på planer om at organisere protester eller strejker.

I oktober rapporterede nyhedssitet Recode, at et lækket internt notat nævnte planer fra Amazon om at investere hundredtusindvis af dollars i et nyt teknologisk system med navnet geoSPatial Operating Console for at kunne overvåge ”fagforeningstrusler”.

”Denne form for truende Big Brother-opførsel er fuldstændig uacceptabel og griber ind i arbejdernes ytringsfrihed og ret til at organisere sig”, siger Barbora Černušáková.

Amazon skal oppe sig

Mens COVID-19 fortsat smitter hundredtusindvis af mennesker hver dag, stiger bekymringen over Amazon-arbejdernes helbred og sikkerhed. I Polen fortalte fagforeningen Workers’ Initiative Amnesty, at Amazon i marts – hvor coronakrisen for alvor eskalerede - nægtede at tale med dem om begge dele.

I Frankrig lykkedes det ad rettens vej fagforeningen Solidaires at få sat et midlertidig stop for arbejdet og introduceret en række strengere sundheds- og sikkerhedsforanstaltninger.

Fagforeninger har også rejst spørgsmålet om risikotillæg. Det er til dels blevet indført for Amazon-ansatte i Europa og Nordamerika, men blev trukket tilbage i de fleste lande i maj på trods af, at pandemien fortsatte.

”Denne højtid kommer i slutningen af et langt og svært år for Amazon-arbejdere, der måtte kæmpe for deres rettigheder på jobbet midt i en pandemi. Amazon bliver udsat for en øget granskning for dets behandling af sine ansatte, og vi opfordrer virksomheden til at oppe sig og fuldt og helt efterleve dets ansvar for at respektere arbejderes rettigheder”, siger Barbora Černušáková.

Skriv til Amazon