22. august 2017

El Salvadors totale abortforbud får igen skæbnesvangre konsekvenser for en ung kvinde. Evelyn Beatriz Hernández Cruz blev gravid efter en voldtægt. Måneder senere dør barnet ved fødslen, og 19-årige Evelyn idømmes 30 års fængsel for ”mord”.

Opdatering

God nyhed 20. august 2019
En domstol i El Salvador frikendte den 19. august Evelyn Hernández for overlagt mord.

Det er en sejr for menneskerettighederne.

Ifølge lokale organisationer blev Evelyn voldtaget, men hun turde ikke anmelde overgrebet af frygt for repressalier. Da Evelyn nogle måneder senere besvimer derhjemme, ved hun ikke, at hun er gravid. Hun bliver indlagt, men aborterer. Hospitalet melder hende derefter til myndighederne.

Evelyn blev idømt 30 års fængsel. Ifølge lokale medier lagde dommeren især vægt på, at hun ikke har søgt lægehjælp under graviditeten. Hvis Evelyn afsoner hele sin straf, vil hun være 49 år ved løsladelsen. Straffen har altså enorme konsekvenser for hendes muligheder for at blive mor under lykkeligere omstændigheder.

Evelyns sag er desværre ikke enestående. El Salvador er et af de få lande, som stadig har et totalt abortforbud. Det betyder, at både kvinden selv og sundhedspersonalet kan straffes, også ved ufrivillige aborter. Det skaber et ekstremt mistænksomt miljø, som har kostet menneskeliv, fordi kvinderne ikke søger læge ved komplikationer. Kvinder, der ligesom Evelyn aborterer under graviditeten, risikerer op til 40 års fængsel. Loven rammer især fattige kvinder.

Lys forude

Amnesty har tidligere haft held til at få løsladt kvinder i samme ulykkelige situation som Evelyn. María Teresa Rivera blev idømt 40 års fængsel efter en ufrivillig abort, men i april 2016 blev hun løsladt efter internationalt pres.

I oktober 2016 fremsatte El Salvadors parti Farabundo Martí National Liberation Front et lovforslag, som vil afkriminalisere abort i de tilfælde, hvor graviditeten er til fare for kvinden, hvis kvinden blev gravid efter en voldtægt, eller hvis fosteret ikke kan overleve udenfor livmoderen. El Salvadors lovgivende forsamling er endnu ikke begyndt at diskutere forslaget, så det er et optimalt tidspunkt at lægge pres på myndighederne. Evelyns sag viser endnu engang behovet for en lovændring.

Endelig har Chile netop vedtaget en ændring af deres abortlovgivning. Chile har indtil nu haft samme totale abortforbud som El Salvador, og vi håber, at dette kan være med til at lægge yderligere pres på myndighederne i El Salvador.

Amnesty International mener, at abort aldrig bør være strafbart, hverken for kvinden eller sundhedspersonale.