28. november 2017

Hanan Badr el-Din sidder i fængsel i Egypten, fordi hun har forsøgt at finde ud af, hvad der var sket med hendes mand. Han forsvandt for fire år siden. Hun venter lige nu på sin endelige dom.

Hanans mand forsvandt sporløst efter en demonstration i 2013, men myndighederne har hele tiden nægtet at fortælle, hvad der er sket med ham. Den 6. maj i år blev Hanan så selv anholdt.

Har ledt utrætteligt efter sin mand

Den sidste gang Hanan Badr el-Din så sin mand var den 27. juli 2013. Hanan så ham på tv, efter han havde deltaget i en demonstration. Han var blevet såret og befandt sig i et lægetelt.

Da hun besøgte lægeteltet kort efter, var han forsvundet. Siden da har hun ledt utrætteligt efter ham – på politistationer, hospitaler, fængsler og lighuse. Myndighederne har tilbageholdt alle oplysninger om, hvad der er sket med ham.

Mange hundreder er forsvundet i Egypten

Hanans mand er blandt hundredvis af mennesker, der er blevet fængslet vilkårligt eller blevet bortført til et ukendt sted af egyptens sikkerhedsstyrker. Hver dag forsvinder tre eller fire personer. Der er for det meste tale om politiske aktivister, studerende, demonstranter og børn helt ned til 14 år. Mange af dem udsættes for tortur. De egyptiske myndigheder har hidtil nægtet, at denne praksis finder sted.

Hjælper andre i samme situation

Under eftersøgningen af sin mand er Hanan Badr el-Din kommet i kontakt med andre, der har oplevet det samme som hende. I 2014 hjalp hun med at etablere organisationen, ‘The Coalition of Families of the Forcibly Disappeared’.

‘Organisation arbejder på at finde sandheden bag de mange forsvindinger, der finder sted i Egypten, og gennem organisationens arbejde er Hanan blevet en førende stemme for de mange efterladte familier.

Skriv under nu, og hjælp med at få Hanan fri. Vi overrækker underskrifterne direkte til Præsident Abdel Fattah el-Sisi

Amnesty kræver, at:

• Hanan el-Din bliver løsladt med det samme, og at alle anklager mod hende bortfalder
  • De egyptiske myndigheder informerer Hanan Badr el-Din om, hvad der er sket med hendes mand, Khaled Ezz el-Din
  • De egyptiske myndigheder stopper brugen af ​​tvungne forsvindinger, indleder en uafhængig undersøgelse af den praksis og stiller de ansvarlige til regnskab