9. maj 2017

Lahpai Gam blev anholdt og groft tortureret af Burmas militær. Fem år senere er han stadig uretmæssigt fængslet, og han lider fortsat fysisk og psykisk på grund af torturen. Vær med til at hjælpe ham fri.

Opdatering

Juli 2017
Lahpai er stadig fængslet, og blev ikke løsladt som en del af maj måneds amnesti (hvor flere fanger blev løsladt, red.). En af vores partnerorganisationer fik lov til at besøge ham i fængslet, hvor de fortalte ham, at vi arbejder på hans sag. Lahpai er meget taknemmelig! Vi følger sagen og lægger fortsat pres på myndighederne for at han løslades.

Lahpai Gams historie er grusom. Selvom han er en helt almindelig bonde, blev han i 2012 anholdt af Burmas* militær, anklaget for at tilhøre oprørsbevægelsen Kachin (KIA). Han forsvandt først i en måned, uden at hans kone anede, hvor han var. Da familien fik kontakt til ham, befandt han sig i Myitkyina-fængslet.

Mens han var forsvundet, blev Lahpai groft tortureret af Burmas militær. De bankede ham eksempelvis med en jernkæp, rullede bambusrør over hans knæ og tvang ham til sex med en anden, mandlig fange.

Fem år senere lider Lahpai stadig både fysisk og psykisk på grund af torturen. I marts måned var han indlagt for at få adskillige blodstransfusioner, fordi han stadig blødte voldsomt fra anus.  Så snart blødningen stoppede, blev han sendt tilbage til fængslet.

Dømt på falsk tilståelse

Lahpai blev idømt otte års fængsel for at have plantet bomber ved broer i Kachin-provinsen. Dommen er udelukkende baseret på en skriftlig tilståelse, som er dateret til den periode, hvor Lahpai blev tortureret. Ifølge vores kilder fastholder Lahpai sin uskyld. Han insisterer på, at han aldrig har underskrevet en tilståelse.

Både Amnesty og FN (arbejdsgruppen om vilkårlig anholdelser, WGAD) anser Lahpais fængsling for at være uberettiget. Vi betragter ham for at være samvittighedsfange, udelukkende forfulgt for sit etniske tilhørsforhold. Vi arbejder derfor på, at han løslades, og at anklagerne om tortur efterforskes.

Situationen i det nordlige Burma

Lahpai og hans familie stammer fra landsbyen Npawn i det nordlige Burma. Da kampene mellem Burmas militær og oprørsbevægelsen KIA brød ud i 2011, flygtede familien til en flygtningelejr i Waingmaw. I dag, seks års senere, er mere end 100.000 mennesker internt fordrevne – og kampene er ikke forbi. Humanitær hjælp kan pt ikke komme frem til de områder, som er kontrolleret af oprørsstyrkerne.

Vi modtager forsat rapporter om krænkelser af menneskerettighederne fra begge sider af konflikten.  Voldtægt og andre former for seksuel vold, kidnapninger, vilkårlige anholdelser og tortur, tvangsarbejde, misbrug af landminer og rekruttering af børnesoldater. De fleste krænkelser sker desværre ustraffede, og både tidligere og nuværende forbrydere er ikke blevet retsforfulgt.

Amnesty arbejder på at dokumentere disse krænkelser, så de skyldige med tiden kan blive retsforfulgt.

*Myanmar eller Burma? Vi har i denne artikel valgt at bruge navnet Burma, fordi det er det navn, de fleste danskere kender landet under. Det danske udenrigsministerium bruger begge navne, mens FN bruger Myanmar. Brugen af navnet Burma er udelukkende for at gøre det mere genkendeligt, og afspejler ikke en politisk holdning.