Skriv under for marokkansk journalist

Aktionen er afsluttet...

...og underskrifterne sendt afsted. Tilmeld dig vores gratis sms-service og få automatisk besked, næste gang vi har en underskriftsindsamling.

Kort sagt

Marokko: Fængslet for mistanke om abort

I Marokko er en 28-årig kvindelig journalist blevet idømt fængsel på grund af mistanke om abort. Skriv under, så vi kan få løsladt og frikendt Hajar Raissouni.

Den 31. august i år blev den marokkanske journalist, Hajar Raissouni, og hendes forlovede, Amin Rifaat, set forlade en lægeklinik i Marokkos hovedstad Rabat. Seks politibetjente klædt i civil – den ene med et kamera i hånden – stoppede Hajar og udspurgte hende, om hun havde fået en abort. Hajar blev arresteret. Det samme blev hendes forlovede og klinikkens læge samt to ansatte.

På trods af manglende beviser i sagen forblev Hajar i politiets varetægt, imens hun afventede sin dom. Her gennemgik hun smertefulde lægelige undersøgelser, og blev også udspurgt om sit arbejde som journalist på den marokkanske avis, Akhbar al-Youm.

Tilbageslag for kvinders rettigheder

Den 30. september modtog Hajar sin dom: Hun blev idømt et års fængsel for at have fået en abort og for at have haft sex uden for ægteskab. Hendes forlovede fik også et års fængsel for medvirken til abort. Lægens dom lød på to års fængsel og hans to ansatte fik henholdsvis et år og otte måneders fængsel.

Amnesty Internationals talsperson for Nordafrika, Heba Morayef, kalder dommen et tilbageslag for kvinders rettigheder i Marokko:

- Hajar Raissouni og de fire andre involverede personer burde aldrig være blevet arresteret, siger hun og fortsætter:

- I stedet for at chikanere Hajar Raissouni og invadere hendes privatliv, bør de marokkanske myndigheder nu øjeblikkelig og ubetinget løslade hende og de andre involverede i sagen.

Retssag uden beviser

Der findes ingen beviser for, at Hajar har fået en abort – tværtimod peger alle beviser på hendes uskyld. I følge Hajars advokat, Saad Sahli, er Hajars arrestation politisk motiveret, fordi hun som journalist har skrevet artikler, der kritiserer styret i Marokko. Under varetægtsfængslingen blev Hajar spurgt ind til sit arbejde, og også til sin onkels arbejde som menneskerettighedsaktivist.

Dette bekræfter forsvaret i, at Hajars arrestation og fængsling er politisk motiveret, og kun kan ses som en hetz mod hende som journalist.

Skriv under og hjælp os med at lægge pres på de marokkanske myndigheder, så vi kan få løsladt Hajar Raissouni og de fire andre involverede personer. Vi kræver, at alle anklager mod Hajar Raissouni frafaldes og at hendes basale menneskerettigheder overholdes.

Baggrund

I Marokko straffes abort med fængsel i op til to år. Eneste undtagelse er, hvis kvindens helbred er i fare. Her skal kvinden dog først have samtykke fra sin ægtefælle, før hun kan få foretaget aborten. Sex uden for ægteskab straffes med fængsel i op til et år i Marokko.

Marokko er langt fra det eneste land, der kriminaliserer kvinder, der får en abort. I nogle lande straffes kvinder med fængsel i op til 30 år. Amnesty mener, at kriminalisering af sundhedsydelser såsom abort er kønsdiskriminering, da det fortrinsvist rammer kvinder.

Desuden har kvinder ifølge international ret ret til selv at bestemme over egen krop, inklusiv at være fri til at træffe seksuelle og reproduktive beslutninger på egne veje.