21. september 2020

Paing Phyo Min skal sidde seks år i fængsel – udelukkende fordi han har optrådt med et satirisk indslag, der kritiserede militæret i Myanmar. Vær med i kampen for hans løsladelse. Skriv under for Paing nu!

Paing Phyo Min (aka De Yay) elsker at synge, spille guitar og er stor fan af Taylor Swift. Han er 22 år og medlem af poesigruppen Peacock Generation. Gruppen laver en traditionel form for poetry slam, som hedder Thangyat. Thangyat går ud på at blande komedie og musik og bliver som regel opført i april under festivalen ”New Year Water” i Myanmar.

I april og maj 2019 blev Paing Phyo Min og seks andre Peacock Generation-medlemmer anholdt efter at have optrådt på festivalen udklædt som soldater. De gjorde grin med militæret; sagde at det ikke kunne tåle kritik, at det klamrede sig til magten og sendte landet på fallittens rand, mens generalerne skrabede penge til sig.

Paing Phyo Min blev idømt seks års fængsel. Han blev blandt andet dømt for at have opfordret officerer i militæret til at opgive deres pligter og for at dele billeder og videoer af gruppens optræden. Myndighederne mente, at et billede af en hund i militæruniform var særligt provokerende.

Vi har optrådt med Thangyat hvert år siden 2013. Vi har udtrykt, hvad der er galt i vores samfund og kritiseret regeringen. Men i 2019 kom vi så i militærets søgelys. De underminerer den demokratiske overgang i Myanmar. De kan fængsle os, men de kan ikke stoppe os fra at sige vores mening”.

Paing Phyo Min

Opdateringer

7. maj 2021: Paing Phye Min er løsladt

Paing Phyo Min, medlem af digtertruppen Peacock Generation fra Myanmar, er blevet løsladt. I 2019 blev han ellers idømt seks års fængsel for at have gjort grin med militæret.

På trods af fængslets besøgsforbud lykkedes det Amnesty at få kontakt til Paing Phyo Min og aflevere brevene til ham, som han blev meget glad for.

Tak til de 32.658 danskere, der sidste år skrev under for Paing Phyo Min. Presset virkede!

Som forælder vil jeg bare gerne sige mange, mange tak for at hjælpe min søn.Paing Phyo Mins far