8. februar 2017

Tortur og massehenrettelser af civile

Det syriske Saydnaya-fængsel er et rent slagtehus, viser en ny rapport. Vores vidner fortæller om massehenrettelser af civile, grov tortur, sult, seksuel vold. Verdenssamfundet kan ikke bare se på: FNs Sikkerhedsråd må øjeblikkeligt gribe til handling.

Rapporten er baseret på samtaler med 84 vidner. Tidligere fanger, afhoppede vogtere, dommere og andre ansatte i fængslet fortæller grusomme historier om behandlingen af politiske modstandere. Civile fanger udgør langt størstedelen af de indsatte i militærfængslet: Menneskerettighedsforkæmpere, journalister, læger, nødhjælpsarbejdere, studerende, demonstranter. Men også soldater fra Assads egen hær, som efter sigende er faldet i unåde, sidder i en fløj af fængslet.

Dagene er fyldt med tortur, sult, tørst og seksuel vold. Fangerne bliver systematisk mishandlet, og maden kastes blot ind på det blodige gulv i cellerne. En eller to gange om ugen henrettes mellem 20 og 50 fanger efter en skin-retssag på blot et par minutter. Vores undersøgelser viser, at op til 13.000 mennesker er blevet henrettet siden 2011. Dødstallet er endnu højere, hvis vi medregner dem, som er døde som direkte følger af torturen og forholdene i fængslet.

Det er fuldstændig utænkeligt, at den øverste politiske ledelse ikke har blåstemplet uhyrlighederne i Saydnaya-fængslet. Dels er omfanget så stort og så mange mennesker involveret i forbrydelserne, at den må have godkendt brugen af de mange ressourcer. Dels siger loven, at statsoverhovedet eller forsvarsministeren skal godkende dødsdommene.

Det internationale samfund har igen og igen undladt at standse de yderst alvorlige krænkelser, som sker i Syrien. Krænkelser, som bryder de mest basale principper i menneskerettighederne og krigens love, og som kan berammes til krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

Det er derfor helt afgørende, at FN’s Sikkerhedsråd øjeblikkeligt griber til handling. Og da præsident Assads russiske allierede er permanent medlem af Sikkerhedsrådet, skal Rusland straks fordømme torturen, henrettelserne og de umenneskelige forhold og gøre, hvad der er i deres magt for at standse de massive krænkelser. Her og nu bør FN kræve adgang til samtlige fængsler i Syrien.

Det er en lang og sej kamp, men en kamp vi må tage. Vær med – skriv under for, at FNs uafhængige observatører får adgang til samtlige fængsler i Syrien.