27. juni 2019

36-årige Scott Warren risikerer op til 10 års fængsel for at have givet vand og husly til to mennesker på flugt i Arizona-ørkenen. Skriv under, så vi kan lægge pres på de amerikanske myndigheder.

Den 17. januar 2018 blev den amerikanske nødhjælpsaktivist Scott Warren arresteret i byen Ajo i Arizona nær den mexicanske grænse. Han er anklaget for at have tilbudt to unge mænd vand, rent tøj og en seng at sove i.

Retssagen mod Scott Warren genoptages den 12. november. Bliver han dømt skyldig, kan han i værste fald få 10 års fængsel for at have hjulpet de to mennesker.

Farlig flugt gennem ørkenen

Den 36-årige geografilærer er frivillig i nødhjælpsorganisationen No More Deaths (Ikke Flere Døde, red.), der giver vand, mad og anden nødhjælp til mennesker, der flygter gennem det barske ørkenområde i grænselandet mellem USA og Mexico.

Temperaturen i ørkenen kan blive op mod 50 grader. Mange overlever ikke denne rejse.

Amnesty har længe haft fokus på at afkriminalisere alle former for nødhjælpsarbejde – ikke mindst set i lyset af den tilspidsede situation ved grænsen til USA. Det må ikke være kriminelt at hjælpe mennesker i nød, uanset deres statsborgerskab. Og det må aldrig være forbudt at redde menneskeliv, mener Amnesty.

Amnesty kræver, at de amerikanske myndigheder frafalder alle anklager mod Scott Warren. Vi mener, det er et alvorligt brud på menneskerettighederne at kriminalisere frivilligt nødhjælpsarbejde. Det bør ALDRIG være kriminelt at hjælpe mennesker i nød, uanset deres statsborgerskab.

Skriv under, og hjælp os med at lægge pres på de amerikanske myndigheder, så vi kan få frikendt Scott Warren øjeblikkeligt.

Baggrund

På grund af de amerikanske myndigheders stadig mere aggressive tiltag for at forhindre asylansøgere i at komme ind i USA, er mennesker på flugt tvunget til at flygte gennem ørkenområdet mellem USA og Mexico. Den cirka 600 kilometer lange grænse, der adskiller staten Arizona med Mexico, er den del af grænsen, hvor der er registreret flest dødsfald blandt mennesker på flugt de sidste 20 år.

Organisationen No More Deaths, der har eksisteret siden 2004, er blot en af de nødhjælpsorganisationer, der stiller drikkevand frem og tilbyder anden form for nødhjælp i ørkenen.

Den barske natur i ørkenen og temperaturer op mod 50 grader er en del af forklaringen på det høje dødstal. En anden del af forklaringen er ifølge Amnesty, at den amerikanske regering igennem længere tid har truet og chikaneret de mennesker, der har viet deres liv til at forsvare mennesker på flugt. Deres arbejde for medmenneskelighed er derfor blevet en svær kamp, ikke mindst fordi de oplever politisk modstand.