En ny Amnesty-rapport dokumenterer, at fredelige demonstranter over hele USA er blevet mødt med våben, trusler og vold, uden at politiet har grebet ind.

Amerikanske politimyndigheder på tværs af USA har ikke formået at lade borgerne demonstrere i fred og beskytte dem mod trusler og vold fra bevæbnede grupper, dokumenterer Amnesty i en ny rapport.

Siden politidrabet på George Floyd i maj 2020 har der været tusindvis af fredelige antiracistiske og politiske demonstrationer og moddemonstrationer over hele USA. Men ved næsten 200 demonstrationer lykkedes det ikke politiet at beskytte demonstranterne mod voldelige angreb, når de opstod.

USA’s regering og politimyndigheder på alle niveauer bør reformere deres politistyrkers politikker og praksisser for bedre at kunne facilitere muligheden for at forsamles fredeligt og beskytte demonstranter mod omfattende trusler om forudsigelig vold.

Ved fraværet af føderal beskyttelse bør lokale myndigheder beskytte demonstrationer mod vold ved at udstede midlertidige befalinger om at begrænse tilstedeværelsen af våben i offentlige ejendomme, parker, valgsteder og ved fredelige demonstrationer.

Samtidig skal de instruere deres politimyndigheder i at forhindre bevæbnede enkeltpersoner og grupper i at forstyrre og afbryde fredelige demonstrationer og andre civile aktiviteter i valgperioden.

20. oktober udsendte Amnesty sammen med Human Rights Watch og Physicians for Human Rights et brev, der opfordrede kommunale myndigheder i USA til at indføre midlertidige tiltag for at forhindre bevæbnede enkeltpersoner eller grupper i at intimidere eller true demonstranter eller vælgere under og efter valget.

Bliv medlem idag og støt vores langsigtede arbejde mod brud på menneskerettighederne.

Sådan arbejder Amnesty:

• Vi efterforsker og afslører brud på menneskerettighederne. Vores efterforskere er dér, hvor det sker: I krigszoner, fangelejre og andre steder, hvor mennesker er udsatte. De er i kontakt med mennesker berørt af situationer, og de dokumenterer hændelser – ofte mens krig og uroligheder udspiller sig for øjnene af dem
  • Vi informerer resten af verden og stopper magtmisbrug. Så snart vi har dokumentation og bevis for overgreb eller diskrimination, sørger vi for, at sandheden kommer frem. Vores efterforskningsteam udarbejder rapporter, analyser og pressemeddelelser i kampen for at oplyse omverdenen
  • Vi beskytter udsatte menneskers rettigheder. Når et menneskes liv er i fare, starter vi hasteaktioner og underskriftskampagner, der bakkes op af folk fra hele verden. Denne mobilisering lægger stort pres på magtudøvere, og således støtter vi op om mennesker, der er uskyldigt fængslet, risikerer dødsstraf eller har fået frataget deres rettigheder
  • Vi arbejder for, at regeringer verden over sætter menneskerettighederne i centrum af deres håndtering af corona-virussen