Ruslands invasion af Ukraine har udløst en humanitær menneskerettighedskrise, der har sendt mange mennesker på flugt og kan blive en af de værste katastrofer i nyere europæisk historie.

Vi arbejder både inde i Ukraine og i de lande, der modtager mennesker på flugt fra den russiske invasion. Det sker for at sikre, at de i overensstemmelse med folkeretten får beskyttelse og støtte. Vi indsamler hurtigt og effektivt dokumentation for krigsforbrydelser som angreb på civile.

Det overordnede mål er at stille de ansvarlige til regnskab, så ofrene kan få erstatning for deres lidelser og i sidste ende retfærdighed.

Hvad gør Amnesty i Ukraine?

• Interviewer ofre og øjenvidner for at indsamle dokumentation, som bliver sammenholdt med satellitfotos, videoer og fotos som et led i vores dokumentation

• Klarlægger, hvilke typer våben og ammunition, der er blevet brugt – og hvilken skade de har forvoldt. Det sker blandt andet ved at finde og tage billeder af bomberester, som bliver identificeret og analyseret af Amnesty Internationals militær- og våbeneksperter, der undersøger, hvor materiellet stammer fra, og om der er tale om ulovlige våben og ulovlig ammunition
  • Udfører analyser af data fra sociale medier som Twitter, Telegram, WhatsApp, Tiktok og Facebook for at verificere deres ægthed. Det sker via en såkaldt ”omvendt billedsøgning”, der kan afdække, om et foto stammer fra en helt anden begivenhed, end det bliver hævdet. Tekniske undersøgelser kan afsløre, hvis et foto er blevet manipuleret, eller en video er blevet redigeret
  • Producerer digitale 3D-modeller, der kombinerer foto, video og satellitfotos med ny teknik for at vise omverdenen, præcist hvad der er sket. På den måde kan vi rekonstruere angreb og gerningssteder
  • Rapporterer om de miljømæssige ødelæggelser i forbindelse med konflikten, som potentielt kan komme fra Tjernobyl, Zaporizjzja-atomkraftværket og andre højrisikoområder. Her er satellitfotos en vigtig kilde til information for vores researchere
  • Monitorerer, at mennesker, der er flygtet til nabolandene, får adgang til husly og basale fornødenheder.
IRPIN, UKRAINE – 7. MARTS: Beboere i Irpin flygter fra hårde kampe via en ødelagt bro, da russiske styrker kom ind i byen den 7. marts 2022. Rusland fortsætter sit angreb på Ukraines større byer, herunder hovedstaden Kiev, mere end en uge efter at have lanceret en storstilet invasion af landet.
LVIV, UKRAINE – 5. MARTS: En familie krydser jernbanelinjen, mens de fortsætter deres rejse ved hovedbus- og togterminalen. Mere end en million mennesker er flygtet fra Ukraine efter Ruslands omfattende angreb på landet, hvor hundredtusindvis af ukrainere passerer gennem Lviv på vej til Polen.