Amnesty International har igennem årtier inspireret mennesker til at kæmpe for en mere retfærdig verden, og det er stadig højaktuelt at sprede budskabet om globale menneskerettigheder.

Som frivillig oplægsholder har du mulighed for at gøre netop dette gennem undervisning af blandt andre elever på landets folkeskoler, gymnasier, højskoler eller andre relevante steder om grundlaget for menneskerettighederne.

Hvad?

Som frivillig oplægsholder er du med til at facilitere og videreudvikle foredrag af cirka 1-2 timers varighed. Gennem inddragende øvelser ønsker vi at engagere deltagerne så meget som muligt i oplæggene. Derfor lægger vi vægt på, at oplæggene bliver en blanding af foredrag og inddragelse af dem, vi holder oplæg for.

Det er vigtigt for os i Amnesty, at vores oplægsholdere føler ejerskab til deres oplæg. Derfor er du – med støtte fra os – selv med til at stå for udarbejdelsen af dit oplæg.

Er det noget for dig? Skriv til os på amnestyforedrag@amnesty.dk

Som oplægsholder møder du ikke nødvendigvis andre frivillige gennem din aktivisme. Derfor afholder vi ind imellem sociale arrangementer, hvor I kan lære hinanden at kende, dele erfaringer og styrke sammenholdet i gruppen af oplægsholdere.

Der vil også være kompetencegivende workshops, hvor du sammen med andre frivillige oplægsholdere udvikler dig til at afholde kreativ og inddragende undervisning for at udbrede kendskabet menneskerettighederne. Desuden vil vi skabe rum for, at I kan lære af hinandens erfaringer.

Hvem?

Du behøver ikke at have erfaring med undervisning for at blive foredragsholder, men har du kompetence inden for formidling, er det selvfølgelig en fordel. Det vigtigste er, at du kender Amnesty og brænder for at sprede budskabet om vigtigheden af globale rettigheder for alle.

Vi søger både unge som ældre og erfarne som uerfarne. Vi har behov for aktivister, der er ledige i dagtimerne så vel som om aftenen. Så uanset om du har fast arbejde, er studerende eller pensionist, er du velkommen. Hvor meget tid, du vil bruge som frivillig oplægsholder, afhænger af dit eget engagement og skolernes efterspørgsel.

Hvor?

Vi søger oplægsholdere i hele Danmark og på forskellige tidspunkter af dagen! De fleste arrangementer ligger dog i dagtimerne. Oplæggene efterspørges som oftest af skoler, men der vil muligvis også være oplæg på gymnasier, højskoler, universiteter eller andre relevante steder.

Hvordan?

Hvis du er interesseret i at høre mere om at blive frivillig oplægsholder hos Amnesty, så kontakt os på amnestyforedrag@amnesty.dk