Asylbørns hverdag, drømme og mareridt skildres i tre tegnefilm af Jannik Hastrup. Amnesty International lancerer og distribuerer filmene med tilhørende online-spil og undervisningsmateriale i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors og Dansk Tegnefilm.

Tegnefilmene baserer sig på samtaler og lydoptagelser med især tre asylbørn, der fortæller om deres liv på asylcentrene i Danmark. I filmene får asylansøgernes børn en stemme og fortæller om den kaotiske verden, de er flygtet fra, deres afsavn til familien og det at få – og miste venner konstant.

Vi får en indsigt i børnenes frygt og uvished for fremtiden. Men de tre kortfilm viser også, hvordan børnene ukueligt skaber en hverdag i et dansk asylcenter på trods af den usikre ventetid, sygdom hos nære familiemedlemmer og splittede familier. De vil være børn, som alle andre med venner, kærester og mod på fremtiden. Og som mange danske børn, nærer de stadig håb og drømme og har mod på tilværelsen.

Målgruppen og undervisningsmateriale

Målgruppen for filmen er grundskolens indskoling og mellemtrin. Filmenes emner og problematikker egner sig til flere faglige og tværfaglige sammenhænge: Eksempelvis dansk, geografi, kristendom og historie.

Læs mere om de læringsmæssige styrker ved materialerne.

JAMILA, GID JEG KUNNE FLYVE

I filmen oplever vi den 8- årige irakiske Jamilas historie gennem hendes snak med Lorin, den jævnaldrende veninde. Jamila er født på et dansk asylcenter og bor nu i centret ”Kongelunden” med sin far og syge mor. Filmen giver et indblik i pigernes univers, hvor kærester og venskaber beriger deres hverdag, men hvor det at miste venner, fordi disse får afslag på asyl, fylder en stor del af pigernes hverdag. Musikken og stemningen i filmen er opløftende, såvel som Jamilas håb og drømme om fremtiden.

Prøv også Drømmespillet, som er udviklet til filmen (eksternt link)

SOLÉN, JEG ALTID HUSKER FAR

Filmen handler om den ti-årige Solén, der bor med sin mor og to store søstre på et asylcenter. Vi følger hverdagen på asylcentret, hvor der er plads og overskud til at fejre fødselsdage og foretage almindelige ting. Men samtidig giver filmen et billede af, hvad det vil sige at være flygtning, at have forladt dem man elsker: Soléns far sidder fængslet i Syrien. Solén fortæller om sine håb og drømme i filmen, og at hun vil rejse til Syrien og få sin far ud af fængslet. Siden filmen blev lavet, har Solén fået opholdstilladelse i Danmark.

TEFIK, NÅR DU FALDER DU REJSER DIG OP IGEN

I filmen følger vi den 11-årig Roma dreng fra Kosovo. Tefik er flygtet med sin far og syge mor. En mørk skygge forfølger Tefik, da han og familien er flygtet fra vold og chikane i Kosovo. Her blev de chikaneret, fordi de var ”sigøjnere” (romaer). Filmen giver et indblik i, hvordan børn oplever flugten og bliver påvirket heraf. Vi får også en indsigt i familiens håb og drømme for fremtiden: Tefik drømmer om at blive politibetjent, så han kan hjælpe andre mennesker. Opdatering: Efter seks år i Danmark, er Tefik blevet hjemsendt den 5. december 2015.

TEFIK, WHEN YOU FALL YOU GET BACK UP AGAIN (UK SUBTITLES)

I filmen følger vi den 11-årig Roma dreng fra Kosovo. Tefik er flygtet med sin far og syge mor og befinder sig nu på et dansk asylcenter. En mørk skygge forfølger Tefik, da han og familien er flygtet fra vold og chikane i Kosovo. Her blev de chikaneret, fordi de var ”sigøjnere” (romaer). Filmen giver et indblik i, hvordan børn oplever flugten og bliver påvirket heraf. Vi får også en indsigt i familiens håb og drømme for fremtiden: Tefik drømmer om at blive politibetjent, så han kan hjælpe andre mennesker.