Tag med til Østeuropa og forstå, hvordan unges kamp for menneskerettigheder i Polen, Ukraine, Moldova og Belarus kan gøre os klogere på vores egne rettigheder i Danmark.
I undervisningsforløbene tager fem danske unge til Østeuropa og fortæller om den kamp for rettigheder, som unge på deres egen alder kæmper i lande som Moldova og Polen. Temaerne er ytringsfrihed, fake news og diskrimination af LGBTI+-personer.
Undervisningsforløbet er fleksibelt og kan strække sig fra fem til 22 lektioner. Det er tværfagligt og målrettet fagene dansk, samfundsfag, geografi, historie samt sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Med udgangspunkt i elevernes hverdag kigger materialet ud i Europa, hvor rettigheder er under ekstra pres – blandt andet som konsekvens af krigen i Ukraine.
Hele forløbet er beskrevet i denne vejledning. Du kan plukke i temaer og øvelser, så det bliver mest relevant for dig og dine elever.
Materialet indeholder:
- Videointerview med fem danske unge
De har været i Polen og Moldova og mødt unge, der har fortalt dem om fake news og diskrimination af LGBTI+personer i deres hjemlande.
- To scenariebaserede dilemmaer
Her kan du sammen med dine elever enten tage til Polen på studietur og løse dilemmaer knyttet til LGBTI+ eller tage på ferie i en virkelighed præget af fake news. Scenarierne er fiktive, men er baseret på virkelige fortællinger.
- Videointerview med Astralis-spiller
Lukas Rossander (Glav1e) fortæller om, hvordan man kan bekæmpe hadtale som homofobi, når man gamer.
- Videointerview med unge forkæmpere for menneskerettigheder
De unge fortæller om LGBTI+venlige skoler i Polen, om at være nødt til at flygte fra diktaturet i Belarus, og om hvordan det er at bo i et land, hvor store medier bringer fake news om krigen i Ukraine – samt om hvordan det er at være tvunget til at leve en ungdom i eksil.
- Lærervejledning (pdf)
Udførlig lærervejledning tilrettelagt, så du kan bruge forløbet fleksibelt fra fem til 22 lektioner.
- Faktaark (lærerrettet)
Oversigt med fakta knyttet til materialet.