Ny lovændring vil beskytte LGBTI+-personer mod diskrimination

Opdateret: 10. januar 2021

LGBTI+-personer kan se frem til en bedre retssikkerhed i Danmark. Over julen har Folketinget nemlig vedtaget en lovændring, der gør køn og seksualitet til et muligt motiv for en hadforbrydelse. Tak til alle, der har kæmpet for at få loven ændret.

Hidtil har det ikke været skrevet ind i loven, at et motiv for en hadforbrydelse kunne være en persons køn eller seksualitet. Dette på trods af, at politiets offerundersøgelse vurderer, at mellem 1.600 og 2.700 personer årligt udsættes for vold på grund af deres LGBTI+-identitet. Kun få vælger at anmelde volden; i 2019 blev der kun registreret 76 sager om hadforbrydelser begået mod LGBTI+-personer. En af grundene til at så få vælger at anmelde forbrydelsen er, at ofrene ikke tror det vil nytte noget.

Derfor var det en kæmpe sejr for LGBTI+-personers rettigheder i Danmark, da Folketinget den 21. december 2021 vedtog en lovændring i både racismeparagraffen og i straffeloven om hadforbrydelser.

Lovændringen kommer til at betyde en bedre juridisk beskyttelse for LGBTI+-personer. Loven øger opmærksomheden på problemet, så vi på sigt også kan skabe den kulturændring, det kræver at sætte en stopper for hadforbrydelser i Danmark.

Elise Bangert, juridisk rådgiver i Amnesty Danmark

Det bliver nu forbudt at diskriminere på grund af kønsidentitet (hvilket køn man identificerer sig som), kønsudtryk (hvordan man udtrykker sit køn gennem for eksempel sit navn eller udseende) og kønskarakteristika (fysiske kønstegn som for eksempel kromosommønstre). Det gælder både på arbejdsmarkedet og i fritiden. Fremover vil der forhåbentlig være flere LGBTI+-personer, der vælger at anmelde diskrimination eller hadforbrydelser, fordi de nu oplever at have loven på deres side.

Hvad er en hadforbrydelse

En hadforbrydelse er ifølge Institut for Menneskerettigheder en forbrydelse, som er motiveret af fordomme og had til offeret på grund af offerets tilhørsforhold til en bestemt gruppe.

Denne sejr ville aldrig have været mulig uden vores støtters hjælp.

Den 26. maj 2021 overleverede vi 30.743 underskrifter fra danskerne til ligestillingsminister Peter Hummelgaard sammen med den landsdækkende protestbevægelse Lev og Lad Leve. Her afleverede vi også en bog, som Lev og Lad Leve havde lavet, med 1.000 historier om hadforbrydelser begået mod LGBTI+-personer.

Tusind tak til alle, der har delt deres historier, skrevet under og lavet aktivisme for at få loven ændret.

De mange underskrifter, historier og aktivismen har været med til at presse Justitsministeren til at ændre lovgivningen, da det viste den folkelige opbakning til en lovændring

Elise Bangert

Få vores LGBTI+-guide

Ved du ikke, hvad alle bogstaverne i LGBTI+ står for, så læs vores guide og bliv klogere. Du kan selv bidrage til mindre diskrimination ved at sætte dig ind i begrebernes betydning.

Sådan fik vi ændret loven

Det er primært bevægelsen Lev og Lad Leve, LGBT+ Danmark og Beskyt Minoriteters borgerforslag som har gjort den store forskel. Eksempelvis har Lev og Lad Leve indsamlet de 1.000 eksempler på had, udgivet en bog, lavet kampagnevideoer, afholdt demonstrationer, vælgermøder og været i dialog med politikere, organisationer og institutioner. Amnesty Danmark har støttet op om bevægelsen ved at dele deres kampagne på vores platforme, starte en underskriftindsamling og ved at Amnesty-aktivister og medarbejdere har deltaget i demonstrationerne.

Amnesty Danmark satte i sommeren 2020 fokus på hadforbrydelser mod LGBTI+-personer i Danmark sammen med de andre organisationer, der også støttede op om Lev og Lad Leves kampagne: Copenhagen Pride, LGBT+ Danmark, LGBT+ Ungdom, Sex & Samfund og Lærerstuderendes Landskreds.

Vi hjalp med at indsamle historier fra individer, som oplevede, at de havde været udsat for hadforbrydelser. Aktivister fra alle organisationerne var med til at sprede budskabet lokalt for at skabe solidaritet og synlighed.

Aktivisterne fik en pakke med plakater og klistermærker. Plakaten havde to budskaber; den skulle skabe opmærksomhed om hadforbrydelser samt Lev og Lad Leves arbejde på en let og klar måde.

Klokken var cirka 17:00, og jeg var på S-toget på vej hjem fra arbejde. Jeg spillede på min mobiltelefon, da jeg pludselig får en kommentar om, at min taske med blomsterdetaljer på var ’bøsset’. Når jeg kigger op, overrasket over kommentaren, og uden at jeg når sige noget, får jeg et slag i ansigtet.

Alexander

Sådan lyder én af de 1.000 historier fra bogen om hadforbrydelser begået mod LGBTI+-personer i Danmark, som bevægelsen Lev og Lad Leve indsamlede i samarbejde med Amnesty og de andre organisationer i 2020.

Kampen er ikke slut endnu

På Lev og Lad Leves Facebook-side har de for nylig delt en liste med 30 forslag til, hvordan vi stopper hadet mod LGBTI+-personer. Giv dem et like og del opslaget, så vi kan få budskabet ud til så mange som muligt.

Du kan også følge Amnesty Danmark på Facebook, Instagram og Twitter.