Tilmeld dig lifeline LIfeline

Red liv med din underskrift

Tilmeld dig Amnestys aktionsnetværk Lifeline, hvor du kan skrive under på aktuelle hastesager. Du får 2-3 underskriftsindsamlinger om måneden, og skriver under med et enkelt tryk i en e-mail, eller ved at svare AKTION på sms’en.

Lifeline

Hvad tortur gør ved os mennesker

Guy Fawkes blev arresteret for at konspirere mod kongen i 1605. For at presse Fawkes til en tilståelse, blev han tortureret i adskillige dage, før han til sidst tilstod og underskrev sin egen dødsdom. Ved at sammenligne hans underskrift før og efter torturen, kan man tydeligt se, hvilken indvirkning tortur har på os mennesker.

Guy Fawkes var medlem af de undertrykte katolikker under den britiske kong James den første. Sagen blev berygtet og kendt som The Gunpowder Plot – eller på dansk: Krudtsammensværgelsen.

Det er næsten 35 år siden, at FN’s ”Konvention mod Tortur” trådte i kraft over hele verden, som har til formål at sikre, at ingen andre mennesker skal gennemgå det, Guy Fawkes blev udsat for.

Men de sidste fem år har vi rapporteret om tortursager i 141 lande. Det er alt for mange lande! Det ønsker vi at lave om på.

Din underskrift kan nemlig stoppe tortur. Tilmeld dig Amnesty Lifeline, og lad os sammen gøre en ende på det, der skulle være stoppet  for længe siden.

Tilmeld dig

Gør som 200.000 andre danskere

Vi har brug for din hjælp. Med din underskrift kan vi sammen lægge pres på regeringer og kræve, at menneskerettighederne bliver overholdt. 200.000 danskere er allerede tilmeldt Amnesty Lifeline, så du er langt fra alene.

Hvad sker der?

•         Du modtager 2-3 underskriftindsamlinger om måneden via mail eller sms
  •         Det er nemt for dig at skrive under enten ved at trykke på en knap i mailen eller sende en sms retur
  •         Vi registrerer din underskrift, og efterfølgende bruger vi de mange underskrifter til at lægge pres på myndighederne - og det virker. Vi opnår løbende store resultater

Sådan fungerer det

SÅDAN FUNGERER DET

Lifeline er Amnesty Internationals gratis aktionsnetværk

Sådan fungerer det
Vores researchere er på plads verden over. De følger med i lokale forhold, de indsamler fakta og øjenvidneberetninger, hvis der sker menneskerettigheds-krænkelser, og de vurderer, hvordan vi bedst kan ændre sagens udfald.

Hvis de vurderer, at en underskriftsindsamling vil kunne gøre en forskel, sendes den ud til samtlige Amnesty-sektioner verden over. Sammen er vi stærke!

2-3 gange om måneden får du underskriftsindsamlinger via e-mail eller sms. Eksempelvis når en blogger skal straffes med stokkeslag, en kvinde tortureres til at tilstå drabet på sin mand, eller en ung mand dømmes til døden for at demonstrere mod styret.

Vi registrerer, at du har skrevet under, og dit navn kommer med på vores underskriftsliste. Vi bruger de mange underskrifter til at lægge pres på myndighederne - og det virker. Vi opnår løbende store resultater.

Er det sikkert at skrive under?
Når du skriver under på Lifeline-sager, beder vi om din mailadresse og telefonnummer. Det gør vi, fordi vi skal kunne stå inde for, at hver underskrift er unik.

Dit mobilnummer eller e-mail kommer aldrig med på underskriftslisterne. Her skriver vi dit navn.

I løbet af 24 timer kan vi samle mere end 40.000 underskrifter, som så bruges til at lægge pres på de relevante myndigheder. Det kan være en politiker, embedsmand, ambassadør eller dommer, som modtager underskrifterne sammen med et appelbrev. Hvis det er muligt, tager vi et personligt møde.