Børnearbejde bag produkter som chokolade og shampoo
Børnearbejde, tvangsarbejde, livsfarlige arbejdsvilkår og diskrimination af kvinder. Amnestys rapport om palmeindustrien viser, at produkter fra nogle af verdens største brands som Unilever, Nestlé, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive og Kellogg’s produceres under helt urimelige forhold. Palmeolie bruges i helt almindelige produkter fra shampoo til chokolade.
Palmeolie er nok ikke en af de ingredienser, som får klokkerne til at ringe hos den almindelige forbruger. Men palmeolie bruges i en lang række produkter fra fødevarer som chokolade, is, kiks og morgenmadsprodukter til kosmetik som shampoo, creme, sæbe og læbestift. Faktisk findes palmeolie og palmeolie-baserede ingredienser i ca 50 procent af almindelige forbrugerprodukter.
Wilmar International Limited står for 43 procent af den globale produktion af palmeolie. Den asiatiske agrovirksomhed og Wilmars leverandører ejer de indonesiske plantager, som Amnesty har kigget nærmere på i en ny rapport.
Hvilke overgreb sker der?
Vores undersøgelser viser, at børn helt ned til otte år udfører farligt og fysisk hårdt arbejde på plantagerne. Selvom der bruges giftige pesticider, arbejder børnene uden sikkerhedsudstyr. De bærer tunge sække, som kan veje op til 25 kg. Nogle af børnene går ikke længere i skole, men arbejder hele dagen sammen med deres forældre.
Vores rapport viser også, at de voksne plantagearbejdere er under ekstremt pres. Mange har alvorlige skader fra at arbejde med paraquat, et virkelig giftigt kemikalie, som stadig bruges på plantagerne. Stoffet er forbudt i EU og af Wilmar selv.
De høje dagsmål sætter sit præg på arbejdernes fysik, hvor tungt manuelt arbejde, bøder for ikke at udføre opgaver og trusler om lønnedskæringer og fyringer tvinger plantagearbejderne til at arbejde 10-12 timer om dagen. Sammen med den lave løn betyder det reelt, at der er tale om tvangsarbejde.
De høje dagsmål er også årsagen til, at børnene arbejder på plantagen: Når plantagearbejderen ikke selv kan nå sine dagsmål, må børnene træde til.
Hvad kan du gøre?
Vi ved, at produkter fra Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Nestlé, Reckitt Benckiser, Procter & Gamble og Unilever indeholder palmeolie fra Wilmar. Men som forbruger kan du ikke se, hvor palmeolien i et specifikt produkt stammer fra. Vores undersøgelser viser desværre også, at selvom et produkt er mærket med RSPO (mærke som viser bæredygtig produktion), er det ikke en garanti for, at plantagearbejderne ikke udnyttes.
Som forbruger kan du lægge pres på virksomhederne, så de gør valget mere gennemsigtigt.
Vær med til at lægge pres på virksomhederne!
Din underskrift vil blive brugt til:
- At lægge pres på Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Nestlé, Reckitt Benckiser, Procter & Gamle og Unilever, så de mærker deres produkter. Du skal kunne se, hvor palmeolien i din shampoo, kiks, is mm stammer fra
- At lægge pres på de samme virksomheder, så de individuelt og i fællesskab presser Wilmar, Wilmars datterselskaber og leverandører til at overholde arbejdernes menneskerettigheder
- At lægge pres på Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Nestlé, Reckitt Benckiser, Procter & Gamble og Unilever for at iværksætte tilstrækkelige processer for nødvendig omhu (dvs. ordentlige processer for at identificere de krænkelser, der foregår på plantagerne, forebygge at krænkelserne fortsætter, afbøde de krænkelser, der er sket, samt at være transparente om indsatsen), så overgreb på menneskerettighederne nu og fremover kan undgås
- At lægge pres på Wilmar, så de ændrer praksis, beskytter deres medarbejderes rettigheder og råder bod på eksisterende overgreb