24. oktober 2016

Kvindelige indsatte bliver voldtaget af vagterne

De bliver voldtaget, banket, sulter og tørster. Kvindelige indsatte i Somalilands fængsler udsættes for seksuel vold og andre former for tortur – og de kan ikke klage. De kvinder, som har klaget til fængselsledelsen, bliver ofte straffet med yderligere vold.

Kvindelige indsatte i Gabiley fængslet i Somaliland fortæller, at de mandlige vagter på aftenholdet torturerer dem. De fortæller om seksuel vold, herunder voldtægt, om ekstrem vold samt dage uden mad og vand. Kvinderne er bange for at klage til fængslets ledelse. Hvis de klager, risikerer de nemlig, at vagterne straffer dem med yderligere vold. Kvinderne har derfor kontaktet Amnesty for at få hjælp.

Hvad kan du gøre?
Skriv under! Vores erfaring er, at internationalt pres gør en forskel i denne type sager. Når verden kigger med, er det ikke så nemt at ignorere klagerne.

Vi indsamler derfor underskrifter til fordel for de kvindelige indsatte, som vi bruger til at lægge pres på fængslets ledelse, justitsministeren og politiets efterforskningsleder. Vi beder dem:

• Sikre, at kvinderne ikke udsættes for yderligere overgreb, og at al kontakt til fangerne fremover sker under opsyn af kvindelige ansatte
  • Efterforske kvindernes sager og eventuelt suspendere og retsforfølge vagterne, såfremt der er beviser
  • Sikre at de kvinder, som klager, ikke efterfølgende udsættes for repressalier