25. september 2020

Amnesty har ikke hørt fra uighurske Merdan Ghappar siden marts 2020, hvor han sendte en video fra en interneringslejr til sin familie. Vi frygter, at han udsættes for tortur. Skriv under for at få Merdan ud i friheden!

Amnesty International er dybt bekymret for Merdan Ghappar, en uighursk model, der ifølge myndighederne sidder i isolation i den kinesiske by Kuqa i Xinjiang. Han forsvandt i januar 2020 i byen Foshan i Guangdong-provinsen, og er ikke blevet set eller hørt fra siden marts 2020, hvor han befandt sig i en interneringslejr.

Skriv under og vær med til at presse myndighederne til at løslade Merdan!

Video og beskeder afslørede forfærdelige forhold

Det lykkedes Merdan Ghappar at sende en video og beskeder fra sin celle i marts 2020. Videoen viser, at han er låst fast til sin seng med håndjern i et meget lille værelse og afslører, hvor dårlige forhold, der er i interneringslejren. Gennem det kinesiske sociale medie WeChat fortæller han, at lejrene er overfyldte, at der er dårlig hygiejne, og at der ikke bliver taget nogen som helst foranstaltninger i forhold til at begrænse spredningen af COVID-19. Han skrev også, at han havde hørt skrig fra, hvad, han formoder, er et forhørslokale. Ingen har set eller hørt fra ham siden da.

Myndighederne var tavse indtil BBC bragte nyheden

Hans video og beskeder blev bragt af BBC den 4. august. Nyheden tiltrak stor medieopmærksomhed omkring massefængslinger og andre menneskerettighedskrænkelser i den kinesiske provins Xinjiang. Det kinesiske udenrigsministerium afviste oprindeligt BBC-dækningen som “falske nyheder”. Bagefter modtog BBC en skriftlig erklæring fra Xinjiangs pressekontor, der afslørede flere detaljer om Merdan Ghappars situation.

Nu befinder han sig måske i sin hjemby Kuqa

Ifølge myndighederne er Merdan Ghappar blevet overført til sin hjemby Kuqa i Xinjiang. Myndighedernes forklaring er, at han har ”angrebet sundhedspersonalet” og er blevet låst fast til sengen for at forhindre ham i at udøve selvskade og i at overreagere mod politiet.

Hvad sker der med din underskrift?

Vi sender underskrifterne til direktør Wang Xiaoming fra Kuqas offentlige sikkerhedsbureau. Det er Amnestys vurdering, at det er ham, der vil kunne gøre den største forskel i Merdan Ghappars sag.

Frygter tortur og mishandling

Amnesty International frygter dog, at grunden til, at Merdan Ghappar stadig er i isolation, udelukkende er, at han tilhører det uighurske mindretal. Han har ikke adgang til sin familie eller en advokat. Vi frygter, at han bliver udsat for tortur eller mishandling, fordi han har sendt videoer fra interneringslejren.

Hjælp os med at lægge pres på myndighederne, så de løslader Merdan!

Vores krav

Vi kræver, at myndighederne:

• Slipper Merdan Ghappar fri eller anklager ham for en internationalt anerkendt forbrydelse. I så fald skal de sørge for, at sagen bliver ført for en domstol i overensstemmelse med internationale standarder for retfærdig rettergang
  • Mens vi venter på, at han bliver løsladt, skal myndighederne oplyse den præcise adresse, hvor Merdan Ghappar befinder sig og give ham mulighed for at se sin familie og en advokat efter eget valg
  • Sikrer, at han ikke udsættes for tortur eller andre former for mishandling.

Uighurerne sættes i interneringslejre

Det anslås, at op imod en million uigurer er blevet holdt i interneringslejre. De kinesiske myndigheder benægtede eksistensen af lejrene indtil oktober 2018, hvor de begyndte at beskrive dem som frivillige og gratis “erhvervsuddannelsescentre”. De hævder, at formålet med denne erhvervsuddannelse er at give uighurerne tekniske værktøjer, så de kan finde job og blive “nyttige” borgere. Kinas forklaring står dog i kontrast til Amnestys dokumentation om vold, mangel på mad og isolation, som vi har indsamlet fra tidligere tilbageholdte.

Kina har afvist opfordringer fra det internationale samfund, herunder Amnesty International, om at tillade uafhængige eksperter ubegrænset adgang til Xinjiang. I stedet har Kina gjort en betydelig indsats for at mane kritikere til stilhed ved at invitere delegationer fra forskellige lande til at besøge Xinjiang under en nøje planlagt og skarpt overvåget rundvisning.

Hvem er Merdan Ghappar?

31-årige Merdan Ghappar er en uighurisk model for Taobao, en af ​​de største kinesiske onlineforhandlere. Han forlod Xinjiang i 2009, fordi han drømte om en bedre fremtid i den østlige del af Kina.

Den form for tilbageholdelse, Merdan Ghappar er udsat for, uden nogen form for kommunikation med omverdenen er en del af et større systemisk problem, hvor myndighederne i Kina udnytter huller i lovgivningen til slå ned på menneskerettighedsforkæmpere; herunder advokater, aktivister og religiøse mindretal.

Forstå situationen i Xinjiang-provinsen

Xinjiang er en af ​​de mest multikulturelle regioner i Kina. Mere end halvdelen af ​​regionens befolkning på 22 millioner mennesker tilhører tyrkiske og overvejende muslimske grupper, herunder uighurerne (omkring 11,3 millioner), hvis sprog, kultur og livsformer adskiller sig betydeligt fra resten af Kina.