Polen: Stop alle anklager mod kvindelig LGBTI-aktivist

Skriv under

Skriv under og vær med til at lægge pres på den polske indenrigsminister, så vi kan få frikendt menneskerettighedsaktivisten Elżbieta Podleśna.

Har skrevet under. Gør det samme

Kort sagt

Polen: Stop alle anklager mod kvindelig LGBTI-aktivist

Elżbieta Podleśna, en polsk menneskerettighedsaktivist, risikerer to års fængsel for at være i besiddelse af plakater med motiv af Jomfru Maria med en regnbuefarvet glorie omkring sit hoved. Hjælp os med at få hende frikendt.

Elżbieta Podleśna er en fremtrædende menneskerettighedsforkæmper i Polen. Hun er en aktiv frontfigur i kampen for lovliggørelse af abort i Polen, og har i mange år kæmpet mod diskrimination af LGBTI+-personer i landet.

Tidligt om morgenen den 6. maj – umiddelbart efter Elżbieta var hjemvendt fra en rejse med Amnesty International til Belgien og Holland – stormede politiet hendes hjem. Politiet hævdede at have fundet en stak plakater, der forestiller Jomfru Maria med en glorie i LGBTI-regnbueflagets farver omkring sit hoved.

Elżbieta blev arresteret, og politiet tilbageholdt hende i flere timer. Hun fik konfiskeret sin mobiltelefon og sin computer – selv computerens hukommelseskort forblev i politiets varetægt. Elżbieta er nu anklaget for "religionskrænkelse".

Risikerer to års fængsel

Amnesty mener, at det aldrig må være en kriminel handling at være i besiddelse af eller at distribuere materiale med et motiv af regnbueflaget. Alle har ret til at udtrykke sig – og vi er alle beskyttet under ytringsfriheden.

Elżbieta bliver nu retsforfulgt. Hun risikerer en dom på to års fængsel, hvis hun findes skyldig i disse absurde anklager. Vi mener, at dette er endnu et eksempel på den form for chikane og diskrimination, ikke kun Elżbieta Podleśna, men også andre LGBTI+-personer udsættes for mange steder i verden, udelukkende fordi de bruger deres ytringsfrihed.

Skriv under, så vi kan lægge pres på den polske indenrigsminister, så alle anklager mod Elżbieta Podleśna frafaldes, og hun får lov til at fortsætte sin fredelige aktivisme.

Baggrund

Lørdag den 10. august var første gang, der blev afholdt Pride-parade i byen Bialystok i Polen. Ifølge CNN var omkring tusind personer mødt op for at deltage i paraden – ifølge det polske politi var der fire gange så mange, som deltog i moddemonstrationer mod Priden. Politiet måtte omringe paraden for at beskytte de deltagende, men måtte også ty til både chokgranater og peberspray, da moddemonstranterne kastede sten mod paraden.

Den katolske kirke, som er stærk i Polen, anser homoseksualitet for at være en "trussel mod polske værdier”. Også den polske ærkebiskop fra Krakow, Marek Jedraszewski, har nedsættende sammenlignet landets LGBTI-bevægelse med "kommunismens røde pest”.

Ifølge polsk lovgivning er LGBTI ikke beskyttet mod hadforbrydelser.