18. april 2023

Den prominente russiske politiske aktivist og journalist Vladimir Kara-Murza er blevet idømt 25 års fængsel for “højforræderi”, fordi han har kritiseret Ruslands invasion af Ukraine.  Vladimir Kara-Murza har alvorlige helbredsproblemer og bør løslades øjeblikkeligt.

Vladimir Kara-Murza blev arresteret nær sit hjem i Moskva den 11. april 2022 og anklaget for ”højforræderi”, ”bevidst spredning af falsk information om de væbnede styrker” og ”samarbejde med en uønsket organisation”. Baggrunden var hans kritiske udtalelser af Ruslands invasion af Ukraine og deltagelse i den politiske oppositionsgruppe ”Open Russia”. Godt et år senere – 17. april 2023 – blev Vladimir Kara-Murza idømt 25 års fængsel for sin fredelige politiske aktivisme.

Den prominente politiske aktivist og journalist har arbejdet tæt sammen med den betydningsfulde oppositionsleder Boris Nemtsov og har desuden samarbejdet med den tidligere samvittighedsfange Mikhail Khodorkovsky og andre oppositionsgrupper, menneskerettighedsorganisationer og uafhængige medier i Rusland. Han er kendt for at aktionere for den såkaldte ”Magnitsky-liste” og andre målrettede sanktioner mod personer, der er mistænkt for menneskerettighedskrænkelser i Rusland.

Forgiftet to gange

Vladimir Kara-Murza – som Amnesty International betragter som samvittighedsfange – overlevede to forgiftningsforsøg i 2015 og 2017. Ifølge den undersøgende journalistgruppe Bellingcat blev han før disse forgiftninger nøje fulgt af den samme enhed fra sikkerhedstjenesten FSB, der senere forgiftede Aleksei Navalny. De russiske myndigheder har på intet tidspunkt undersøgt forgiftningsforsøgene.

Vladimir Kara-Murza lider angiveligt af polyneuropati i begge fødder – en lidelse, som ifølge russiske lovgivning gør ham uegnet til at sidde i fængsel. Hans helbredstilstand risikerer at blive forværret, hvis tilbageholdensen af ham fortsætter.

De russiske myndigheder skal omgående og uden betingelser løslade Vladimir Kara-Murza og ophæve dommen imod ham.

Skriv under på aktionen nu!

Vores krav:

De russiske myndigheder skal:

• Annullere dommen mod Vladimir Kara-Murza og omgående løslade ham uden betingelser
  • Indtil da sikre, at Vladimir Kara-Murza tilbageholdes under forhold, der møder internationale standarder, og at han får den medicinske behandling, han har brug for – og som svarer til den standard, som tilbydes den øvrige offentlighed.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Jo mere internationalt pres vi lægger på Rusland, des større sandsynlighed er der for, at de løslader Vladimir Kara-Murza.

Hvad sker der med din underskrift?

Vi afleverer alle underskrifter til chefen for anklagemyndigheden i Rusland, Krasnov Igor Viktorovich.

Brevet, vi sender

Dear Prosecutor General,

I am writing to urge you to take all necessary steps to ensure the immediate release ofprominent political activist and journalist, Vladimir Kara-Murza. On 17 April, he was convicted and sentenced to 25 years in prison for “high treason” (Article 275 of the Criminal Code), “disseminating knowingly false information about Russian Armed Forces” (Article 207.3(2)) and “participating in activities of an undesirable organization” (Article 284.1(1)).

Vladimir Kara-Murza was arrested near his home in Moscow on 11 April 2022. He has beenprosecuted solely for his peaceful political activism and for his criticism of the Russian authorities for the Russian aggression against Ukraine. No one should face restrictions, let alone long imprisonment, for exercising their human right to freedom of expression, which is guaranteed by both international law and the Russian Constitution.

Vladimir Kara-Murza reportedly suffers from polyneuropathy of the lower extremities, a diagnosis that prevents serving a sentence under Russian law. His continued detention risks further deterioration of his health.

In light of the above, I urge you to use your authority to ensure that Vladimir Kara-Murza’s conviction is quashed and that he is released immediately and unconditionally. Pending that, ensure that Vladimir Kara-Murza is held in conditions that meet international standards and provided the adequate medical treatment he may require equivalent to the standard of health care that is available to the public.

Yours sincerely,