19. januar 2021

Fængslet i Guantánamo er berygtet for sine ekstreme torturmetoder. Lad os sammen kræve, at USA’s nye præsident Joe Biden lukker fængslet én gang for alle.

Militærfængslet i Guantánamo Bay på Cuba holder fortsat 40 mænd fængslet på ubestemt tid. Alle har siddet fængslet i minimum 12 år. De fleste uden, at anklageren har rejst tiltale, og uden de har haft en retfærdig retssag. Mange af dem har været udsat for tortur.

Fem er forlængst blevet godkendt til overførsel til andre lande, men sidder fortsat fængslet på ubestemt tid. Den måde, de indsatte bliver behandlet på i Guantánamo, er en åbenlys krænkelse af menneskerettighederne, som Biden-administrationen skal stoppe nu!

Hjælp os med at lukke Guantánamo! Skriv under på aktionen nu.

Skulle gø og lave hundetricks

Mohamedou Ould Slahi sad 14 år i Guantánamo, indtil han blev løsladt i 2016. Han fortæller, hvordan han blev sat i en isolationscelle kaldet ”køleskabet”; en lille, helt hvid og stærkt nedkølet celle uden dagslys. Her blev han holdt i 70 dage og udsat for kontinuerlige afhøringer og søvnberøvelse i op til 20 timer i døgnet.

Jeg blev mere og mere nervøs, og jeg blev nemt vred. Jeg græd over de mindste små ting. Under afhøringerne blev jeg overhældt med vand i det her frysende kolde rum. Jeg frøs så meget, at jeg ikke kunne tale.

Mohamedou Ould Slahi

Ifølge afhøringsmanualen blev han tvunget til at gø og lave hundetricks i cellen. Han blev udsat for nøgen kropsvisitation og tvunget til at gå i burka. Vagterne medbragte schæferhunde, som de truede med at slippe løs på ham. Maden, han fik, var enten fyldt med jord eller myrer og orme.

Og som en del af torturen spillede vagterne konstant det samme musiknummer på fuld lydstyrke i hans celle tilsat stroboskoplys. De tvang ham til at drikke saltvand og fyldte hans fangedragt med isterninger. Alt sammen for at ”nedbryde hans ego og få kontrol over hans psyke og krop”, står der beskrevet i memoet.

Vores krav

Vi kræver, at myndigheder i USA:

• Lukker Guantánamo omgående
  • Sørger for, at alle fanger i Guantánamo enten bliver løsladt, sigtet og stillet for en civil føderal domstol eller overført til et land, der respekterer menneskerettighederne.
  • Sørger for, at alle personer, der har været udsat for tortur eller andre former for mishandling i Guantánamo, får adgang til rehabilitering og oprejsning.
  • Sørger for, at alle dem, der er ansvarlige for tortur og tvungne forsvindinger, holdes ansvarlige.

Amerika vil ikke torturere. Vi vil overholde rettighederne for dem, vi stiller for en dommer. Og vi vil lukke fængslet i Guantánamo Bay…

Joe Biden

Baggrund

Ny rapport dokumenterer forholdene i fængslet.

Den 11. januar i år var det 19 år siden, fængslet åbnede. I den forbindelse lancerede Amnesty International rapporten “USA: RIGHT THE WRONG“. I rapporten kritiserer vi USA for den måde, fangerne er tilbageholdt på i Guantánamo, for den tortur som mange af dem er blevet udsat for og for fraværet af retssikkerhed i fængslet.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Hver underskrift bidrager til at lægge pres på Joe Biden, så han forhåbentlig lukker fængslet i Guantánamo.