HAD SKADER

VÆR MED TIL AT BEKÆMPE HADTALE

Hadtale er strafbare ytringer, som ikke er omfattet af ytringsfriheden. Især kvinder og minoritetsgrupper, som udsættes for hadtale, trækker sig fra den demokratiske samtale, og dermed ikke bruger deres ytringsfrihed. Vores undersøgelse viser også, at 70 procent afholder sig fra at deltage i den demokratiske samtale.

Amnesty International er sammen med en række forskere ved at undersøge de psykiske, sociale, strukturelle og restmæssige konsekvenser for dem, der udsættes for hadtale. Gennem aktindsigter fra Danmarks politikredse vil vi lave en juridisk analyse af retspraksis og retssikkerheden for dem der udsættes for hadtale.

Vær med til at bekæmpe hadtale i den offentlige debat.

“Man tror ikke, man er ønsket i den offentlige samtale”

Sådan fortæller Nafisa, som er en af de danskere, der er blevet udsat for hadtale på baggrund af sin hudfarve, etnicitet, religion og køn.

Flere danske undersøgelser peger på, at hadtale medvirker til at dehumanisere minoritetsgrupper og kvinder, som i værste fald presser dem ud af den offentlige debat.

Hjælp os med at sikre, at mennesker som Nafisa kan ytre sig uden frygt for hadtale.

SÅDAN ARBEJDER AMNESTY FOR YTRINGSFRIHEDEN

Vi samarbejder med en række forskere for at dokumentere konsekvenserne af hadtale

Vi prøver at skabe løsninger, der sikrer, at alle trygt kan deltage i den offentlige samtale.

Sammen gør vi en forskel for udsatte mennesker i den offentlige debat og vores demokrati.

I Amnesty International arbejder vi for en mere retfærdig verden.
Vil du være med?