Kan der være flere grupper i den samme by?
Ja, det kan der sagtens. Grupper kan være meget forskellige. Nogle har eksisteret i mange år og har deres egen rytme og rutine. Nogle er nyere og arbejder på en anden måde. Hvis der er flere grupper i samme by, opfordrer vi selvfølgelig til, at de koordinerer arbejdet og måske endda samarbejder om konkrete aktiviteter. Amnesty har også youth-grupper på landets gymnasier. Deres målgruppe er eleverne på deres eget gymnasium, men de kan også samarbejde med andre Amnesty-grupper.

Hvad med økonomien?
Det koster ikke noget at modtage kampagnematerialer, og de fleste aktiviteter kan gennemføres med de materialer, I får tilsendt. Ønsker I at lave en større udgiftskrævende aktivitet, og er den indenfor Amnestys prioriterede arbejde, så kan I søge om støtte til aktiviteten. Vi kræver dog, at du registrerer din gruppe med en kontaktperson, og at denne er medlem af Amnesty. Er du i en gruppe af mere fast karakter, kan gruppen årligt søge om et grundtilskud på 2.000 kr. Derudover kan I søge om ekstra penge til større aktiviteter. Hent regler og ansøgningsskema for økonomisk tilskud her.

Skal jeg være medlem af Amnesty for at være aktiv lokalt?
Nej, det skal du ikke. For at få stemmeret ved landsmødet skal du dog være medlem af Amnesty. Vi opfordrer derfor alle aktivister til også at tegne et medlemskab, så I kan bruge jeres demokratiske stemme. Hvis din gruppe ønsker at modtage økonomisk støtte, skal kontaktpersonen være medlem.

Hvor meget tid bruger man som aktiv i Amnesty?
De fleste af de etablerede Amnesty-grupper mødes en gang om måneden for at planlægge aktiviteter. Det er dog op til gruppen selv at vurdere, hvor meget tid I vil bruge på arbejdet.

Hvordan kontakter jeg Amnesty?
Amnesty har kontor i København. Her kan vore medarbejdere hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Kontakt aktivservice@amnesty.dk