Tyrkiet: Absurd terror-efterforskning mod Amnestys tyrkiske direktør og ni andre Ytringsfrihed Erdogan Tyrkiet

Udgivet
Nyheder

Den 5. juli klokken 10 blev otte menneskerettighedsforkæmpere herunder Amnesty Internationals direktør i Tyrkiet, Idil Eser, tilbageholdt af politiet på et hotel i Istanbul, hvor de deltog i en workshop. Efterfølgende meddelte de tyrkiske myndigheder, at de efterforsker Idil Eser og de andre på baggrund af anklager om at tilhøre en væbnet terrororganisation.

Absurditeten i anklagerne mod Idil Eser og de ni andre kan ikke skjule den dybe alvor i dette angreb mod nogle af de mest fremtrædende civile samfundsorganisationer i Tyrkiet”, siger Amnesty Internationals internationale generalsekretær Salil Shetty:

Idil Eser er blevet varetægtsfængslet mindre end en måned efter at Amnesty International Tyrkiets bestyrelsesformand, Taner Kılıç, ligeledes blev tilbageholdt uden gyldig grund.

”Det er første gang i vores historie, at Amnesty International på samme tid både har en direktør og en bestyrelsesformand fra det samme land bag tremmer. De, sammen med alle de andre tilbageholdte menneskerettighedsforkæmpere, skal løslades med det samme og betingelsesløst.”

Ingen kritik i Erdogans Tyrkiet

Alle tilbageholdte blev nægtet adgang til en advokat i mere end 28 timer i strid med tyrkisk lov, som fastsætter et maksimum på 24 timer. Gruppen blev også nægtet adgang til deres familier, igen i strid med tyrkisk lov. Myndighederne nægtede at bekræfte, hvor menneskerettighedsforkæmperne blev tilbageholdt indtil omkring klokken 15 den 6. juli.

Idil Eser bliver tilbageholdt på en politistation i Maltepe i udkanten af Istanbul sammen med İlknur Üstün fra Women’s Coalition. De andre menneskerettighedsforkæmpere bliver tilbageholdt tre andre steder i udkanten af Istanbul. Advokater fik adgang til syv af dem torsdag eftermiddag.

”Hvis nogen stadig tvivler på, hvor den hårde linje efter kupforsøget i Tyrkiet ender, bør de ikke være i tvivl nu. Der skal ikke være noget civilsamfund, ingen kritik og ingen skal stå til ansvar i Erdoğans Tyrkiet. Hvis ikke lederne ved G20 går i brechen for Tyrkiets trængte civilsamfund nu, er det ikke sikkert der er noget civilsamfund tilbage, når det næste topmøde skal afholdes”, siger Salil Shetty.

Ud over Idil Eser og İlknur Üstün er de seks andre menneskerettighedsforkæmpere: Günal Kurşun, advokat, Human Rights Agenda Association, Nalan Erkem, advokat, Citizens’ Assembly, Nejat Taştan, Equal Rights Watch Association, Özlem Dalkıran, Citizens’ Assembly, Şeyhmuz Özbekli, advokat og Veli Acu, Human Rights Agenda Association.

Giv en donation

Venligst donér til Amnesty International i dag, så vi kan kæmpe for mennesker som Idil.

Og så vi kan blive ved med at stå imod uretfærdighed.

Din donation hjælper os med at beskytte folk fra krig, overgreb og uretfærdig behandling. oversæ

På grund af dig kan vi undersøge og afsløre, når stater begår krigsforbrydelser. Når folk bliver forfulgt og diskrimineret. Når regeringer og store virksomheder overtræder menneskerettighederne.

Din donation er med til at redde liv.

Giv et engangsbidrag
Vælg et månedligt beløb Kontaktinfo Tilmeld til betalingsservice

VÆLG ET ANDET BELØB
Minimumsbeløb for medlemsskab er 25 kr om måneden